Uusi kallistus-/siirto-objektiivi PC NIKKOR 19mm f/4E ED parantaa hallintaa

Helsinki, Suomi, 19.10.2016: Nikon nostaa joustavan sommittelun uudelle tasolle maailman ensimmäisellä perspektiivin korjauksella (PC) varustetulla FX-koon objektiivilla, jossa käytetään kahta PC-kiertomekanismia. Arkkitehtuuri-, taide- ja maisemakuvaukseen ihanteellisesti sopiva PC NIKKOR 19mm f/4E ED on tarkoitettu tilantuntua arvostaville kuvaajille.

Tämän käsitarkenteisen objektiivin kuvakulma sekä ainutlaatuiset kallistus-, siirto- ja kaksitasoiset kierto-ominaisuudet tarjoavat kuvaajille täydellisen lähtökohdan kuvien ottamiseen. Kallistus- ja siirtotoiminnot voidaan ottaa käyttöön erikseen tai yhdessä ja siten jäljitellä suurkuvakameran liikkeitä. Kuvaajat voivat hallita objektiivin polttotasoa tarkasti ja luoda helposti kuvia, joissa ei ole konvergenssia. He voivat myös kallistaa objektiivia ja ottaa maisemakuvia, joissa sekä etuala että tausta ovat teräviä, tarvitsematta pienentää aukkoa tavallisten objektiivien tapaan. 19 mm:n kuvakulma sopii ihanteellisesti suurten rakennusten ja tilojen kuvaamiseen, ja ainutlaatuinen optinen rakenne vähentää laajakulmaobjektiiveille tyypillistä vääristymistä jopa kuvan reuna-alueilla.

Nikon Europen tuotteiden markkinointipäällikkö Dirk Jasper sanoo: ”Tämä FX-koon objektiivi on pitkään odotettu tulokas Nikonin perspektiivin korjauksella varustettujen NIKKOR-objektiivien mallistoon. PC-objektiiveja käyttävien ammattilaisten vaatimusten mukaisesti kehitetty objektiivi tuo käyttöön ainutlaatuisen kuvakulman ja tinkimättömän kuvanlaadun aina kuvan reunaan asti.”

Yhteenveto tärkeimmistä ominaisuuksista

19 mm:n erittäin laaja kuvakulma

19 mm:n kuvakulman ansiosta kuvaajat voivat ikuistaa kuvauskohteen sen oikeissa mittasuhteissa tai korostaa rakennetta ja vähentää etualaa.

Erinomainen tarkkuus: legendaarista NIKKOR-laatua

Kaksi asfääristä linssielementtiä vähentävät merkittävästi komavirheitä ja muunlaisia poikkeamia. Kolme erittäin pienen hajonnan lasielementtiä vähentävät aksiaalisen väriaberraation minimiin. Nikonin nanokidepinnoite poistaa haamukuvat ja heijastukset koko kuva-alalla lähes kokonaan, jopa vastavaloon kuvattaessa.

Kaksitasoinen PC-kierto: täydellinen lähtökohta kuvien ottamiseen

Kallistus- ja siirtotoiminnot voidaan ottaa käyttöön erikseen tai yhdessä. Kallistusta voidaan kiertää itsenäisesti jopa 90° kumpaankin suuntaan, ja koko objektiivia voidaan kiertää myös 90°.

Sujuva käyttö: erinomainen rakenne, loistava ergonomia

Vankka siirtomekanismi takaa sujuvan toiminnan. Pienikokoinen objektiivi painaa noin 885 g. Siinä käytetään Nikonin fluoripinnoitetta, joka hylkii tehokkaasti vettä, pölyä ja likaa heikentämättä kuvanlaatua.

Objektiivi tulee myyntiin 27.10. suositushintaan 4125 euroa.

Jyrki Tuppurainen

Puh.+ 358 50 577 2676

jyrki.tuppurainen@nikon.com

Björn Nordgren, Head of Product management