• MSLGROUP Finland/

Verkkokauppa kasvoi Pohjoismaissa voimakkaasti vuoden toisella neljänneksellä – tarkka tieto toimituksesta tärkeää

Pohjoismaiset kuluttajat tekivät verkko-ostoksia vuoden 2015 toisella neljänneksellä yhteensä noin 4,5 miljardilla eurolla (40,5 miljardilla Ruotsin kruunulla), mikä vastaa noin 840 miljoonan euron (7,6 miljardin Ruotsin kruunun) eli 23 prosentin kasvua viime vuoden toiseen neljännekseen verrattuna. Tämä käy ilmi PostNordin Verkkokauppa Pohjoismaissa -raportista*.

Verkkokauppa jatkoi huomattavaa kasvuaan kaikilla pohjoismaisilla markkina-alueilla vuoden toisella neljänneksellä. Erityisen voimakkaasti kasvoi kunkin maan kotimaan verkkokauppa, yhteensä noin 740 miljoonalla eurolla (6,7 miljardilla Ruotsin kruunulla) eli 29 prosentilla.

– Pohjoismainen verkkokauppa kasvaa yhä voimakkaasti, ja kuluttajat ovat entistä vastaanottavaisempia ja avoimempia verkkokauppaa kohtaan. Sen myötä myös ostokokemukseen kohdistuu yhä tiukempia vaatimuksia. Pohjoismaiset kuluttajat pitävät esimerkiksi tarkkaa tietoa toimitustavasta ja -ajankohdasta lähes yhtä tärkeänä kuin hyvää ja selkeää tuotekuvausta, sanoo PostNordilla verkkokaupasta vastaava Jouni Lamberg.

Yhä useammat kuluttajat ostavat tuotteita verkosta säännöllisesti. Sekä verkko-ostoksia tekevien prosentti- että lukumäärä kasvoi toisella neljänneksellä viime vuoteen verrattuna. Kehitys oli erityisen selvää Suomessa, missä verkosta ostaneiden kuluttajien määrä kasvoi 10 prosenttiyksikköä. Norjalaiset ostivat verkosta eniten vuosineljänneksen aikana ja ovat siten ykkössijalla Pohjoismaiden eniten verkko-ostoksia tekevänä kansana. Matkapuhelimen käyttö verkko-ostoksissa kasvaa voimakkaasti, ja verkko-ostoksia matkapuhelimella tehneiden pohjoismaisten kuluttajien osuus kasvoi 9 prosentista (vuoden 2014 toinen neljännes) 16 prosenttiin (vuoden 2015 toinen neljännes). Matkapuhelimella verkko-ostoksia tekevien kuluttajien osuus on ylivoimaisesti suurin Ruotsissa ja Norjassa.

Matka verkko-ostosten tekemiseen

Pohjoismaiset kuluttajat etsivät mielellään tietoa internetistä ennen mahdollisen verkko-ostoksen tekemistä. Useimmin käytetään Googlea tai muita hakukoneita, mutta tärkeitä tiedonlähteitä ovat myös vertailusivustot, muut verkkokaupat ja tuotearvostelut.

Yli 90 prosenttia pohjoismaisista kuluttajista pitää tärkeänä, että verkkokaupasta ostetun tuotteen toimitustapa ilmoitetaan tarkasti. Lähes yhtä monen mielestä on tärkeää saada tarkkaa tietoa palautuskäytännöistä.

Pohjoismaisia kuluttajia tavoittelevan verkkokauppayrityksen kannattaa panostaa ensisijaisesti sähköpostiviestintään. Pohjoismaisten kuluttajien mukaan se on ylivoimaisesti paras kanava saada heidät vierailemaan verkkokaupassa. Muuten mieltymykset vaihtelevat eri maissa. Ruotsissa ja Suomessa postin mukana jaettavat painetut mainokset ovat erityisen tehokkaita, kun taas tanskalaiset ja norjalaiset suosivat toisena vaihtoehtona muita verkkoviestintäkanavia, kuten bannereita ja ponnahdusikkunoita.

Lisätietoja:

Jouni Lamberg, Vice President, eCommerce, Mail, Marketing & Communications
PostNord Oy
jouni.lamberg@postnord.com
040 050 3358

*) Verkkokauppa Pohjoismaissa -raportti julkaistaan neljännesvuosittain, ja sen tiedot perustuvat lähes 5 000 vastaajalle Ruotsissa, Tanskassa, Norjassa ja Suomessa tehtyyn kuluttajatutkimukseen. Kuluttajatutkimus tehtiin heinäkuussa 2015 koko maan laajuisesti valitulle 18–79-vuotiaiden väestöotokselle kussakin maassa. Tutkimus toteutettiin TNS SIFO:n verkkopaneelin avulla. Ruotsissa tutkimukseen osallistui 1 122, Tanskassa 1 205, Norjassa 1 191 ja Suomessa 1 175 vastaajaa.

Me toimitamme. PostNord on johtava Pohjoismaihin, Pohjoismaista ja Pohjoismaissa tarjottavien viestintä- ja logistiikkaratkaisujen toimittaja. Varmistamme myös postipalvelut yksityishenkilöille ja yrityksille Ruotsissa ja Tanskassa. Asiantuntemuksemme ja vahvan jakeluverkostomme avulla luomme edellytykset tulevaisuuden viestinnälle, verkkokaupalle, jakelulle ja logistiikalle Pohjoismaissa. Vuonna 2014 konsernin liikevaihto oli 40 miljardia Ruotsin kruunua (noin 4,5 miljardia euroa), ja sillä oli 38 000 työntekijää. Konsernin emoyhtiö on ruotsalainen julkinen yhtiö, ja sen pääkonttori sijaitsee Solnassa. Vieraile sivuillamme osoitteessa postnord.com tai postnord.fi.