Internet-palvelu tulossa maallemuuttoa harkitseville

Lehdistötiedote 30.8.2002 Julkaisuvapaa heti Internet-palvelu tulossa maallemuuttoa harkitseville Maallemuuttoa suunnitteleville kootaan infopistettä internetiin. Uusi palvelu on tarkoitettu kattavaksi ja monipuoliseksi tietolähteeksi, jotta muutosta tulisi onnistunut ratkaisu. Entistä useampi pääkaupunkiseudulla asuva perhe tai yritys suunnittelee tai haaveilee muuttavansa maalle. Hankkeen takana ovat Suomen Jobs and Society, Maaseutuyrittäjyyden Edistämiskeskus, Rajaseutuliitto ja Suomen Kylätoiminta ry. Työssä ovat alkuvaiheessa mukana myös MTK, Maaseudun Tulevaisuus, Sonera, Pohjois- Karjalan Tulomuuttopalvelu, Naisyrittäjyyskeskus sekä Maa- ja metsätalousministeriö, joka myös rahoittaa hanketta. Yhteistyökumppaneita haetaan projektin kuluessa maan kattavasti. Tuleva infopiste hyödyttää paitsi maallemuuttoa suunnittelevia kaupunkilaisia, myös uusia muuttajia saavia kuntia ja yrityksiä. Tutkimusten mukaan etenkin 30-55 vuotiaat hyvinkoulutetut, pienyrittäjät, nuoret perheet, naiset sekä yleensä elämisen laatua arvostavat kaupunkilaiset ovat kiinnostuneita maallemuutosta. Uusi internetpalvelu pyrkii vastaamaan monipuolisesti asiakkaidensa tarpeisiin. Infopisteen tarkoitus on sekä edistää yrittäjäksi ryhtymistä että antaa valmiudet muuttopäätöksen tekemiseen. Palvelu avautuu syksyllä 2003. Muuttovirrat kääntyneet Kuntaliiton rakennemuutoskatsauksen mukaan korkeasti koulutettujen raju muutto Etelä-Suomeen on viime aikoina hidastunut. Uudellamaalla muutto on pysähtynyt lähes kokonaan ja Päijät-Hämeessä ja Pohjois-Pohjanmaalla sekä myös Itä-Suomessa korkeasti koulutettujen määrä on sen sijaan kääntynyt kasvuun. Syynä muuttovirtojen kääntymiseen on se, että hyvinkoulutetuille on tarjoutunut työpaikkoja myös muualta kuin etelän kasvukeskuksista. Koulutettu väestö muuttaakin nyt laajemmalle alueelle kuin 1990-luvun puolivälin jälkeen. Perinteiset muuttotappioalueet Lappi, Kainuu ja Pohjois-Karjala menettävät yhä asukkaita enemmän kuin saavat, mutta tappiot ovat pienentyneet. Samoin on käynyt Keski- Pohjanmaalla. Stakesin elokuussa julkaistun tutkimuksen mukaan Suomi kuitenkin edelleen jakautuu kahtia. Väestöpako, taloudellinen taantuminen ja epäedullinen hoitosuhde ovat harvaan asuttujen seutujen kohtalona. Lisätietoja: Projektijohtaja Kari Huhtala, Suomen Jobs and Society, puh. (09) 4130 5522, (040) 754 8185, kari.huhtala@uusyrityskeskus.fi Projektipäällikkö Marja Lammi, Digital Donna Oy, puh. (09) 612 3133,(040) 559 7147, marja@digitaldonna.fi ------------------------------------------------------------ Lisätietoja saat osoitteesta http://www.waymaker.fi Seuraavat tiedostot ovat ladattavissa: http://www.waymaker.net/bitonline/2002/08/30/20020830BIT00050/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2002/08/30/20020830BIT00050/wkr0002.pdf