TUHAT UUTTA MAASEUTUYRITYSTÄ VIIDESSÄ VUODESSA

TUHAT UUTTA MAASEUTUYRITYSTÄ VIIDESSÄ VUODESSA Neuvonnan yhteistyötä tiivistetään Valtakunnallinen Maaseutuyrittäjyyden edistämiskeskus -hanke päättyi vuoden 2001 lopussa toimittuaan viisi vuotta. Toiminnasta tehty evaluointi toteaa, että toiminta on ollut menestyksekästä voimavarat huomioon ottaen. Hanke myötävaikutti merkittävällä tavalla 966 yrityksen ja 1378 työpaikan syntymiseen maaseudulle. Luvuissa ovat mukana maaseutumaisille alueille perustetut yritykset, jotka jakautuivat yrittäjän lähtötilanteen mukaan seuraavasti: - maatilasidonnaiset 208 kpl (21,5 %) - maaseudun muut asukkaat 572 kpl (59,2 %) - kaupunkilähtöiset 186 kpl (19,3 %) Hankkeen aikana maaseudun muiden asukkaiden ja kaupunkilähtöisten asiakkaiden osuus kasvoi, kun taas maatilasidonnaisten osuus väheni ja oli viimeisenä vuonna enää 11 %. Hanketta on toteuttanut Maaseutuyrittäjyyden Edistämiskeskus ry (MAEK), jonka takana on noin 50 valtakunnallista yritystä ja yhteisöä sekä uusyrityskeskuksia ja maaseutukeskuksia. Toiminnan rahoitus on ollut noin 45 %:sesti jäsenpohjaista ja noin 55 %:sesti julkista. Julkinen rahoitus on saatu kansallisista varoista, joita ovat myöntäneet Kauppa- ja teollisuusministeriö, Maa- ja metsätalousministeriö, Opetusministeriö ja Työministeriö. Verkottunut toimintamalli Toiminta on tapahtunut valtakunnallisella ja alueellisella tasolla. MAEK ry on koordinoinut valtakunnallista edistämistyötä ja antanut koulutus-, markkinointi- ja asiantuntijatukea alueilla tehtävälle työlle. Alueilla on toiminut parhaimmillaan 8 itsenäistä maaseutuyrittäjyysprojektia, joiden tehtävä on ollut alkavien yrittäjien ensineuvonta. Projekteja on hallinnoinut paikallinen uusyrityskeskus tai maaseutukeskus, MAEK ry on ollut niiden yhteistyöosapuoli. Kokonaistarve 3000 uutta yritystä vuodessa Maaseudun elinvoiman säilymiseksi tarvitaan noin 3000 uutta maaseutuyritystä vuosittain, arvioi toimitusjohtaja Kari Huhtala MAEK:ista. Viime vuosina lukumäärä on ollut noin tuhat. Huhtalan mukaan tavoite on kova ja siihen voidaan päästä vain laajalla neuvojakentän yhteistyöllä. MAEK osaksi Suomen Jobs and Societyä MAEK-hankkeen tuloksena todettiin, että maaseudulla tarvitaan maksutonta ensivaiheen neuvontaa yritystoimintaa suunnitteleville ja aloittaville. Alueellisten uusyrityskeskusten yhteistoimintajärjestö Suomen Jobs and Society (SJS) ja MAEK ovat äskettäin allekirjoittaneet yhteistyösopimuksen, kertoo toimitusjohtaja Tuomo Haavisto SJS:stä.. Sopimuksen mukaan MAEK:in toiminta siirtyy osaksi SJS:ää 1.7.2002 alkaen. Yhteistyön avulla uusyrityskeskusten osaamista vahvistetaan alkavien maaseudun yrittäjien ensineuvonnassa. Samalla uusyrityskeskukset tiivistävät yhteistyötä muiden neuvontaa antavien kanssa, erityisesti seudullisen yhteistyön pohjalta. Lisätiedot: Toimitusjohtaja Kari Huhtala, MAEK p. 09-413 055 22 tai 040-7548 185 Toimitusjohtaja Tuomo Haavisto, SJS, p. 09-684 6620 tai 040-558 0412 ------------------------------------------------------------ Lisätietoja saat osoitteesta http://www.waymaker.fi Seuraavat tiedostot ovat ladattavissa: http://www.waymaker.net/bitonline/2002/04/04/20020404BIT00020/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2002/04/04/20020404BIT00020/wkr0002.pdf