EU-maat yhdessä ruokahävikkiä puolittamaan

Ruokaa haaskataan Euroopassa paljon – kotitalouksissa noin 76 kiloa henkeä kohti. Uusi FUSIONS-hanke kerää yhteen EU-maiden tiedon ja kokemukset ruokahävikin vähentämisestä sekä kehittää uusia ideoita ja malleja, joilla hävikkiä estettäisiin tehokkaammin elintarvikeketjun kaikissa vaiheissa.

Ruokahävikin määrän mittaaminen on vaikeaa, sillä samassakin maassa eri toimijat käyttävät erilaisia mittausmenetelmiä. Karkean arvion mukaan ruokahävikin määrä Euroopan kotitalouksissa on 76 kiloa henkeä kohti vuodessa (BIOIS 2010; FAO 2011).

Monissa Euroopan maissa on jo käynnistetty useita aloitteita ruokahävikin vähentämiseksi. Nyt käynnistyvässä FUSIONS-hankkeessa aikaisemmin kerätty tieto ja kokemukset kootaan yhteen.

FUSIONS on Euroopan unionin nelivuotinen hanke, johon osallistuu useita yliopistoja, tutkimuslaitoksia, kuluttajajärjestöjä ja yrityksiä 13 maasta. Osanottajien tavoitteena on vähentää ruokahävikin määrää kannustamalla sosiaalisiin innovaatioihin, kehittämällä ruokahävikin laskentamenetelmiä ja laatimalla toimintapolitiikan suuntaviivoja kansallisille parlamenteille ja EU:lle. FUSIONS-hankkeen koordinaattorina on Wageningen UR Food & Biobased Research ‑tutkimuslaitos.

Maa- ja elintarviketalouden tutkimuskeskus MTT koordinoi hanketta Suomessa. MTT:n järjestämään sidosryhmäfoorumiin osallistuu useita suomalaisia ja pohjoismaalaisia elintarvikealan- ja kaupan yrityksiä, järjestöjä ja viranomaisia. MTT on tutkinut ruokahävikkiä Suomessa, ja ensimmäinen arvio määristä raportoitiin keväällä 2012 Foodspill-hankkeen valmistuttua.

– Toistaiseksi saamamme tulokset suomalaisesta ruokahävikistä vaikuttaisivat eurooppalaisia keskimääräisiä pienemmiltä, 20 - 30 kg kotitalouksissa henkeä kohti vuodessa. FUSIONS-hankkeessa yhtenäistetään mittausmenetelmiä, minkä jälkeen voidaan saada varmemmin vertailukelpoisia tuloksia, pohtii tutkija Kirsi Silvennoinen MTT:stä.

Uusia ideoita ja malleja

FUSIONS-hankkeessa perustetaan eurooppalainen sidosryhmäfoorumi, jonka tavoitteena on saada aikaan yhteinen strategia ja visio tavoista ehkäistä ja pienentää hävikkiä elintarvikeketjun kaikissa vaiheissa.  Yli 80 eturivin järjestöä on jo ilmaissut tukensa FUSIONS-hankkeelle.

Hankkeen yleisinä tavoitteina on lisätä ruokahävikin valvonnan yhdenmukaistamista, elintarvikkeiden käytön optimointia ja innovaatioiden totetuttamiskelpoisuutta sekä vaikuttaa siihen, että EU:n 27 jäsenvaltion ruokahävikkipolitiikalle laaditaan yhteiset suuntaviivat.

Hankkeessa tehdään suosituksia, joilla sidosryhmäfoorumi kannustaa ja sitouttaa keskeisiä toimijoita kohti tavoitetta vähentää ruokahävikin määrää puolella vuoteen 2020 mennessä. Konkreettisia esimerkkejä suosituksista ovat yhdenmukaiset viimeisen myyntipäivän tai käyttöpäivän ilmaisevat merkinnät, elintarvikkeiden myyntiajan pidentymiseen johtavat innovaatiot.

Marraskuussa järjestetään hankkeen aloitustapaaminen, ja FUSIONS-hankkeen sidosryhmäfoorumi kokoontuu ensimmäisen kerran keväällä 2013.

FUSIONS-hanketta voi seurata Facebookissa (EU FUSIONS) ja Twitterissä (@EU_FUSIONS).
Suomenkieliset nettisivut ovat osoitteessa: https://portal.mtt.fi/portal/page/portal/mtt/hankkeet/fusions.

Hankkeen tiedot

Nimi: FUSIONS – Food Use for Social Innovation by optimising waste prevention strategies
Kesto: Elokuusta 2012 heinäkuuhun 2016
Koordinaattori: Wageningen UR Food & Biobased Research