Food Safety Cluster parantaa ruokaturvallisuutta

Oulun Technopoliksen Linnanmaan kampukselle avataan tänään 21. maaliskuuta ruokaturvallisuuden pilottiyksikkö. Se parantaa entisestään suomalaisen elintarviketeollisuuden tuotannon laatua ja saattaa kuluttajien ulottuville turvallisempia ja laadukkaampia elintarvikkeita.

Elintarviketuotannon laadunvalvonta perustuu pääasiassa omavalvontaan, jossa yritykset itse valvovat tuottamiensa elintarvikkeiden laatua. Food Safety Cluster (FSC) on perustettu kehittämään valvontaan soveltuvia menetelmiä ja laitteita yhdessä alalla toimivien yritysten kanssa. FSC:ssa yritykset voivat aiempaa nopeammin reagoida mahdollisiin laadunmuutoksiin. Tulevaisuuden tavoitteena on, että kuluttajan pöytään asti päätyvät vain tuotteet, joiden laatu täyttää niille asetetut kriteerit.

Reaaliaikainen laadunvalvonta on pääasiassa vierasesineiden tunnistamista. Tuotantolinjoilla havainnoidaan elintarvikkeeseen kuulumattomia aineksia, kuten luun palasia jauhelihassa tai lasinsiruja lastenruoissa. Tulevaisuudessa myös mikrobiologisen laadun tunnistus nopeutuu ja esimerkiksi E.coli-, salmonella- ja listeria-bakteereita sisältävien ruokien joutuminen kuluttajille voidaan estää. Nykyisin esim. salmonellan tutkimiseen menee noin pari vuorokautta, mutta tulevaisuudessa se vie ehkä vain muutamia tunteja. Tässä ajassa tuote ei ole ehtinyt lähteä tehtaalta, ja tuottaja säästyy ikävältä ja kalliilta takaisinkutsuprosessilta sekä kuluttaja mahdolliselta laatuongelman aiheuttamalta haitalta.

Food Safety Cluster on avoin yhteistyöympäristö, joka rakentuu yrityksistä sekä tutkimus- ja koulutusorganisaatioista. Siellä kohtaavat monitieteelliset asiantuntijat, modernit mittausmenetelmät sekä teknologialtaan täysin uudet mittalaitteet.

Turvalliset ja laadukkaat tuotteet ovat elintarviketeollisuudelle tärkeitä kilpailuetuja, jotka toimivat viennin valttina. Hyvänä esimerkkinä tästä ovat maitotuotteet, joiden myynti on ollut menestyksellistä Venäjälle.

Suomi voi tulevaisuudessa yhä enemmän profiloitua laadukkaiden elintarvikkeiden tuottajaksi. MTT:n johtama Food Safety Cluster tukee tämän tavoitteen toteutumista. Turvallinen ruoka vaatii osaamista.

Riitta Laitinen, FSC-projektipäällikkö, MTT, puh. 040 487 2078,
riitta.laitinen@mtt.fi