• MTT/

Johtamisjärjestelmä uudistuu – Jouni Aalto MTT:n tutkimusjohtajaksi, Ilkka P. Laurila kehitysjohtajaksi

MTT:n (Maa- ja elintarviketalouden tutkimuskeskus) uudeksi tutkimusjohtajaksi on johtokunnan päätöksellä valittu FT, MBA Jouni Aalto. Hän astuu viisivuotiseen virkaan 1.9.2006. Tutkimusjohtajan tärkein haaste on kehittää MTT:n kilpailukykyä ja kansainvälisyyttä. Maatalous- ja elintarvikealan tutkimus etsii uutta asiakas- ja rahoituspohjaa. Uudistuvan johdon avulla MTT pyrkii ennakoimaan ja ymmärtämään asiakkaidensa tarpeet sekä reagoimaan nopeasti muuttuviin markkinoihin. Aallon kokemus elintarvikkeiden tuotekehityksestä sekä liiketoimintaosaaminen vahvistavat MTT:n kehittymistä muuttuvassa toimintaympäristössä. Uudessa virassaan Aalto vastaa tutkimuksen strategisesta suunnittelusta, osallistuu tutkimusohjelmien ja -yksiköiden toiminnan suunnitteluun sekä arvioi toiminnan toteuttamista ja vaikuttavuutta. Jouni Aalto, 47, on työskennellyt toimitusjohtajana Valio Biotuotteet Oy:ssä, Xonda Biotechnology Ltd:ssä sekä Novatreat Oy:ssä. Tutkijana hän on toiminut Alko Oy:n Biolääketieteen osastolla sekä Valiolla. Filosofian tohtoriksi Aalto on väitellyt Helsingin yliopistosta vuonna 1986. Ilkka P. Laurila jatkaa uudistusta MTT:n kehitysjohtajana. Laurila paneutuu erityisesti organisaation rakenteen ja toimintajärjestelmän sekä voimavarojen kehittämiseen. Hän suunnittelee myös sidosryhmäsuhteiden hoitoa, asiakashankintaa ja markkinointia. Tämä järjestely tulee voimaan 1.7. viiden vuoden määräajaksi. Ilkka P. Laurilalla on pitkä tutkijan ja johtajan ura maatalouspolitiikan sekä talouden alalla. MTT:n tutkimusjohtajana hän on työskennellyt 2001–2006. TYÖVALIOKUNTA VALMISTELUN TUEKSI MTT:n johtokunta päätti vahvistaa keskusjohtoa nimittämällä johtoryhmälle työvaliokunnan, joka käsittelee ja valmistelee operatiiviseen johtamiseen liittyviä sekä johtokunnassa käsiteltäviä asioita. Työvaliokuntaan kuuluvat ylijohtaja, tutkimusjohtaja, kehitysjohtaja, teknologiaohjelman ja ympäristöohjelman johtajat. Työvaliokunta aloittaa työnsä heinäkuun alusta. Uuden tutkimusjohtajan valinta, keskusjohdon vahvistaminen kehitysjohtajalla, sekä johtoryhmän työvaliokunnan nimeäminen liittyvät vuonna 2004 aloitettuun MTT:n organisaation ja johtamisjärjestelmän uudistamiseen. Tutkimusyksiköiden ja palveluyksikön johtajien sekä ohjelmajohtajien virat täytettiin vuoden 2006 alussa.