Kasvinsuojelu muuttuu jatkuvasti – säilyvätkö vesistömme puhtaina?

Ilmastonmuutoksen vuoksi kasvinsuojeluriskit ja torjuntatarpeet lisääntyvät, jolloin kasvinsuojeluaineita tarvitaan enemmän. Tämä voi vaarantaa vesistöjemme puhtauden. Onko ratkaisu integroidussa kasvinsuojelussa? Tervetuloa kuuntelemaan, mitä on integroitu kasvinsuojelu ja miten kasvinsuojeluaineita käytetään viljan viljelyssä. Kerromme kasvinsuojeluaineiden vaikutuksista ravinnekuormitukseen ja vesistöihin sekä torjunnan nykytilanteesta viljoilla, joita tuhoeläimet, rikkakasvit sekä kasvitaudit kiusaavat. PesticideLife-hanke järjestää aloitusseminaarin MTT Jokioisissa M-talon auditoriossa pe 19.2.2010 klo 10.00–15.30. Lehdistötilaisuus on samassa paikassa klo 9.00–10.00. MTT:n koordinoiman hankkeen päätavoitteena on tukea EU:n torjunta-aineiden kestävän käytön puitedirektiivin vaatiman kansallisen toimintasuunnitelman, NAP (National Action Plan) laatimista ja sen jatkuvaa päivittämistä. Yhteistyökumppaneina ovat Nylands Svenska Lantbrukssällskap NSL ja Suomen Ympäristökeskus SYKE. Nelivuotinen hanke alkoi vuoden 2010 alusta. LEHDISTÖTILAISUUS MTT Jokioisissa M-talossa alkaa kahvilla klo 9.00. Ohjelmassa: - PesticideLife-hanke. Projektin johtaja, Sanni Junnila, MTT - NAP, ilmastonmuutos ja kasvavat riskit, Kari Tiilikkala, MTT - Aikaa avoimille kysymyksille. Paikalla Sari Autio, SYKE, Patrik Erlund, NSL, seminaaripäivän esitelmöitsijät ja hankkeessa mukana olevat viljelijät. SEMINAARIOHJELMA: 10.00–10.10 Seminaarin avaus, pj. Sirpa Kurppa, MTT 10.10–10.30 Viljojen kasvinsuojelun nykytilanne, Pertti Rajala, Kasvinsuojeluseura ry 10.30–10.50 Kasvinsuojeluainejäämät vesistöissä, Sari Autio, SYKE 10.50–11.10 Lisääntyvät kasvinsuojeluriskit ilmaston muuttuessa, Kari Tiilikkala, MTT 11.10–11.30 Kasvinsuojelulla vaikutusta ravinnekuormitukseen, Erja Huusela-Veistola, MTT - Lounas paikan päällä - pj. Kari Tiilikkala, MTT 12.45–13.00 PesticideLife-hankkeen esittely, Sanni Junnila, MTT 13.00–13.20 Tuhoeläimet viljalla – torjunnan nykytilanne ja tulevaisuuden haasteet, Jarmo Ketola, MTT 13.20–13.40 Herbisidien käyttö viljan viljelyssä, Heikki Jalli, MTT 13.40–14.00 Kasvitautien torjunta, Ulla Heinonen, MTT - Kahvitauko - 14.30–14.50 Taudinaiheuttajat muuntuvat: pystymmekö varmistamaan torjunnan tehon? Marja Jalli, MTT 14.50–15.00 Kirvaennuste, Irmeli Markkula, MTT 15.00–15.15 Viljelijäpuheenvuoro, Jussi Talvitie 15.15–15.30 Loppukeskustelu Ilmoittauduthan seminaariin ma 15.2. klo 12 mennessä Pauliina Laitiselle, pauliina.laitinen@mtt.fi, puh. 040 163 7715. Mainitse myös erityisruokavaliosi. Seminaariesitelmät tulevat hankkeen nettisivuille www.mtt.fi/pesticidelife