Koivutisleen tuoksut liikaa tappajaetanoille ja lehtokotiloille

Koivutisleistä vapautuvat tuoksut kääntävät puutarhakasveja kiusaavat nilviäiset tehokkaasti takaisin ”vihreämmille niityille”. Tämän osoittavat MTT:n (Maa- ja elintarviketalouden tutkimuskeskus) tekemät tutkimukset Jokioisissa ja Helsingin yliopiston ympäristöekologian laitoksen havainnot Lahden koealueella. Jokioisten kokeessa on käytetty Ahvenanmaalta siirrettyjä espanjansiruetanoita (Arion lusitanicus), joita koealueella liikkuu noin 100 kappaletta neliöllä. Lahden kokeissa kohteena on ollut kaupungin oma riesa eli lehtokotilo. Käytössä on ollut useita eri tekniikoita, joiden avulla tisleiden hajuja on kiinnitetty aidanteisiin ja ruukkujen seinämiin. Tislekäsittelyn teho on kestänyt jopa kaksi viikkoa sateiden huuhtomissa ruukuissa ja koekasveina käytetyt kiinankaalit ovat säilyneet koskemattomina. – Käsittelemättömien ruukkujen kasvit sen sijaan katosivat ”tappajaetanoiden” suihin muutamassa yössä, professori Kari Tiilikkala MTT:stä kertoo. Vastaavasti lehtokotilot ylittivät niille pystytetyt suojaamattomat aidanteet nopeasti, mutta tislehajuilla päällystetyt pinnat muodostivat ylittämättömän esteen kotiloarmeijalle. TUTKIMUS JATKUU TUOTEKEHITYKSEN SUUNTAAN Koivutisleiden hajua vapauttavat aidannetekniikat perustuvat Charcoal Finland Oy:n tuottamiin aineisiin, joiden käyttöä kasvinsuojelussa tutkitaan MTT:n ja Helsingin yliopiston ympäristöekologian laitoksen yhteistutkimuksessa. Rahoittajina ovat maa- ja metsätalousministeriö, MTT sekä Helsingin yliopisto. Tutkimuksissa on useita kymmeniä kohteita, joista osa on siirtymässä patentointiselvitykseen. Tutkimus jatkuu nykymuodossaan vuoden 2006 loppuun ja laajenee sen jälkeen erityisesti kemian osalta kaupallistamisen ja tuotekehityksen vaatimaan suuntaan. Uuden innovaation tuotekehitystä säätelee kuitenkin eurooppalainen biosididirektiivi, josta saatiin Suomessakin taannoin muistutus mäntytervakeskustelun yhteydessä. Lisätietoja: professori Kari Tiilikkala, MTT, puh. 0400 986 172 tai kari.tiilikkala@mtt.fi ja professori Heikki Setälä, Helsingin yliopisto, puh. 050 540 8094 tai heikki.setala@helsinki.fi