Kolme tutkijaa valittiin MTT:n kutsuprofessuureihin

MTT:n johtokunta on täyttänyt kolme kutsuprofessuuria MTT:ssä. Tehtäviin on kutsuttu MMT Perttu Virkajärvi, TkT Heikki Lehtonen ja FT Juha Kantanen. Viisivuotiset professuurit alkavat 1.11.2011.

Perttu Virkajärven tehtäväala on nurmitutkimus, erityisesti nurmikasvien sadonmuodostus ja nurmenviljelyn ympäristövaikutukset. Maaningalla työskentelevä Virkajärvi on toiminut MTT:ssä vuodesta 1990 lähtien.

Heikki Lehtosen tehtäväala on maatalouden kestävyyttä edistävien ohjauskeinojen taloudellinen arviointi ja mallintaminen. Helsingissä työskentelevä Lehtonen on toiminut MTT:ssä vuodesta 2002 lähtien.

Juha Kantasen tehtäväala on kotieläinten genomisten resurssien ja eläinrotujen geneettisen monimuotoisuuden tutkimus ja säilyttäminen. Kantanen on toiminut MTT:ssä vuodesta 1992 lähtien. Tällä hetkellä hän työskentelee Pohjoismaiden Geenivarakeskuksen sektorijohtajana Norjassa.

Kutsuprofessuurimenettelyllä vahvistetaan MTT:n tutkimustoimintaa ja kilpailukykyä pätevistä tutkijoista sekä parannetaan tutkijoiden urakehitysmahdollisuuksia.

johtokunnan puheenjohtaja Esko Lindstedt, puh. 0400 501 686,
ylijohtaja Erkki Kemppainen, puh. 040 556 2477,
erikoistutkija Perttu Virkajärvi, puh. 040 525 8396,
erikoistutkija Juha Kantanen, puh. 040 350 9633,