Korkeaoja avaa maatalouspoliittisen SASSPO-keskustelun

SASSPO (Agriculture for sustainable development: A dialogue on societal demand, pressures and options for policy) on EU:n kuudennen tieteen puiteohjelman Politiikan tuki -tutkimushanke. MTT Taloustutkimus ja Agricultural Economics Research Institute LEI (Alankomaat) järjestävät hankkeen pohjalta kaksi politiikkadialogia, yhden Suomessa ja yhden Alankomaissa. Suomessa järjestettävässä tilaisuudessa kolmentoista Pohjois- ja Itä-Euroopan EU-maan edustajat keskustelevat siitä, millaista tutkimusta tarvitaan EU:n yhteisen maatalouspolitiikan muotoilemiseksi tilanteessa, jossa maatalouspolitiikkaan kohdistuu sekä EU:n sisäisiä että ulkoisia paineita. Suomen SASSPO-politiikkadialogi järjestetään 7.–8. syyskuuta Sokos Hotel Presidentissä (Eteläinen Rautatiekatu 4, Helsinki). Avauspuheenvuoron pitää maa- ja metsätalousministeri Juha Korkeaoja, ja pääpuhujina ovat maatalouden kauppapolitiikan ryhmää johtava Tassos Haniotis Euroopan komission Maatalouden ja maaseudun kehittämisen pääosastolta ja professori Mark Shucksmith Newcastle upon Tynen yliopistolta. Tiedotusvälineiden edustajat voivat seurata esitelmiä ja ryhmätyöskentelyä. Tilaisuuden ohjelma (englanniksi) on liitteenä.