Koululaiset etsimään kadonneita geenejä

Maatiaiskasvien monimuotoisuuden löytäminen vaatii paljon tarkkoja silmiä, kuuntelevaa korvaa sekä DNA-tutkimuksen osaamista. Uudessa tiedekasvatushankkeessa koululaiset tutustuvat kasvimaatiaisiin ja isoäitien puutarhojen helmiin sekä osallistuvat geenivarojen tutkimukseen.

Kutsumme tiedotusvälineitä ja muita toimijoita tutustumaan Geenivaraoppi-tiedekasvatushankkeeseen Korteniemen perinnetilalle Tammelaan keskiviikkona 25.6. klo 13–15 (Korteniementie 270, Liesjärvi).

Tilaisuudessa tarjotaan vanhan ajan reseptillä valmistettua pottupuuroa ja marjapiirakkaa. Paikalla on eri oppilaitosten opettajia, metsähallituksen edustajia sekä Maa- ja elintarviketalouden tutkimuskeskus MTT:n tutkijoita, joiden kanssa voi jutustella lisää hankkeesta, kysellä kasvigeenivaroista ja niiden tutkimuksesta.

Geenivarat kiinnostavat opettajia

Geenivaraoppi-hankkeessa tehdyn kyselykartoituksen mukaan kaksi kolmasosaa opettajista ottaisi maatiaiskasveja opetukseensa aina kun se sopii opetettavaan aiheeseen ja miltei kaikki vastanneet opettajat veisivät oppilaansa mielellään puistoon tai ottaisivat maatiaiskasveja luokkaopetukseen.

– Tämä rohkaisee meitä eteenpäin. Kasvigeenivarojen opiskelu on konkreettista, usean oppiaineen välistä integrointia. Se myös tukee paikallisen perimätiedon ja kulttuurin siirtymistä sukupolvelta toiselle, hankkeen vastuututkija Merja Hartikainen MTT:stä kertoo.

– Pyrimme vastaamaan opetus- ja kulttuuriministeriön asettaman tiedekasvatustyöryhmän tavoitteeseen nostaa Suomi tiedekasvatuksessa maailman kärkeen vuoteen 2020 mennessä, lisää Hartikainen.

Oppilaat etsivät raparperin geenejä

Eri maatiaiskasveista kiinnostunut Geenivaraoppi-hanke kutsuu Suomen koululaisia metsästämään raparperien arvokkaita geenejä. Peruskoululaiset ja toisen asteen opiskelijat haastattelevat ensi talvena isovanhempiaan, sukulaisiaan, tuttaviaan ja kyläläisiä löytääkseen raparperien geenivaroja. Koululaisia pyydetään myös lähettämään lehtinäytteitä mielenkiintoisimmista raparpereista DNA-tutkimusta varten.

Kasvigeenivaraohjelman koordinaattori Elina Kiviharju MTT:stä toivoo, että näytteistä paljastuu ennestään tuntemattomia arvokkaita genotyyppejä, joilla geenivarakokoelmia voidaan täydentää.

Geenien metsästys, raparperien DNA-tutkimus ja monimuotoisuuden tallettaminen kuvataan ”CSI wanted – kadonneita geenejä etsimässä”-opetusvideoksi kouluille.

Ryvässipuli testiviljelyssä

Ryvässipuli on yksi Geenivaraoppi-hankkeen testikasvi. Keväällä MTT:n tutkimusmestari Alpo Heinonen opasti Maaseutuopisto Tuorlan puutarhatuotannon opiskelijoita ryvässipulin viljelyyn, ja opiston pellolle istutettiin Lappeenrannasta, Kuusamosta ja Lapista kerättyä ryvässipulia.

Oppilaat testaavat sipulin viljelyä esimerkiksi biokalvossa että tavanomaisesti. Ravintola-alan koulut ja hankkeessa mukana olevat yläkoulut saavat käyttöönsä kesän sadon ja voivat tutustua ryvässipuliin eri oppiaineiden tunneilla.

Opetusmateriaalit kerätään Jyväskylän yliopiston Koulutuksen tutkimuslaitoksen kehittämään ja koordinoimaan Peda.net-kouluverkkoon. Materiaalit ovat käyttäjilleen maksuttomia ja opettajat voivat muokata opetuskokonaisuuksia omalle paikkakunnalleen ja koulun toimintaan sopivaksi.

Tiedekasvatushanke Oppia ja tiedettä kasvigeenivaroista – pilotti ilmiöpohjaisesta oppimisesta (Geenivaraoppi)käynnistyi tänä keväänä. Maa- ja elintarviketalouden tutkimuskeskus koordinoi hanketta ja siinä ovat mukana myös Kansallinen kasvigeenivaraohjelma, Ahlmanin koulun Säätiö, Ammattiopisto Livia, Metsähallituksen luontopalvelut, Maaseutu- ja kotieläinpuisto Elonkierto, Kotitalousopettajien liitto, Jyväskylän yliopisto, Turun Yliopisto ja Helsingin yliopisto ja e-Oppi Oy ja lukuisa joukko kouluja eri puolilta Suomea. Hanketta rahoittavat Opetus- ja kulttuuriministeriö, Metsähallitus ja Ahlmanin koulun säätiö.

Hankkeen johtaja, tutkija Merja Hartikainen, MTT, puh. 029 531 7185, merja.hartikainen@mtt.fi
Puistomestari Annamari Ilola, Metsähallituksen perinnetila, Korteniemi, puh. 040 866 7101, 19.6.2014 asti ja
Asiakasneuvoja Outileena Uotila, Metsähallituksen perinnetila, Korteniemi, 040 825 4454, 23.6.2014 alk.

Kasvigeenivaraohjelman koordinaattori Elina Kiviharju, MTT, puh. 029 531 7355, elina.kiviharju@mtt.fi

Maa- ja elintarviketalouden tutkimuskeskus MTT on Suomen johtava ruokajärjestelmän vastuullisuutta, kilpailukykyä ja luonnonvarojen kestävää hyödyntämistä kehittävä tutkimuskeskus, www.mtt.fi. 1.1.2015 MTT yhdistyy Metsäntutkimuslaitos Metlan, Riista- ja kalatalouden tutkimuslaitos RKTL:n ja Maa- ja metsätalousministeriön tietopalvelukeskus Tiken tilastopalveluiden kanssa Luonnonvarakeskukseksi, www.luonnonvarakeskus.fi