Löytyykö yhteinen suunta elintarvikkeiden hiilijalanjälkien viestintään?

Eksyykö kuluttaja ympäristömerkkiviidakkoon? Löytääkö elintarvikeketju sopivia polkuja, joita voi seurata, ja kääntyykö tutkimuksen kompassi oikeaan suuntaan?

Yksityisen kulutuksen ilmastovaikutuksista neljännes aiheutuu ravinnosta. Vaikutuksien minimoimiseksi on aiheesta saatava ymmärrettävää tietoa kuluttajille, ketjun toimijoille ja viranomaisille.

Hiilimerkinnät ovat tällä hetkellä ylivoimaisesti eniten käytetty ympäristömerkintätapa, ja lisää on tulossa. Mutta ovatko merkkien pelisäännöt ja tavoitteet yhtenäistyneet?

Tervetuloa kuuntelemaan tuoreinta tietoa, missä elintarvikkeiden hiilijalanjälkien laskennassa ja viestinnässä mennään Suomessa ja maailmalla.

Maanantaina 6.6. Säätytalolla (Sali 3) pidettävässä tilaisuudessa julkistetaan myös MTT:n Climate Communication I -hankkeen loppuraportti.

8.00 kahvi

8.25 Avaus, tilaisuuden puheenjohtaja, elintarvikeylitarkastaja Marja Innanen, MMM

8.30 Hiilijalanjälkien laskenta ja viestintä – tämän hetken haasteet ja mahdollisuudet, vanhempi tutkija Juha-Matti Katajajuuri, MTT

8.45 Kommenttipuheenvuorot: Miksi olemme mukana ja kokemuksemme hankkeesta (Fazer, HK Ruokatalo, SOK, Raisio, Valio, MTK)