Minkälainen hiilipyrstönjälki on suomalaisella kirjolohella?

Kotimaisen kirjolohen syöminen on hyväksi terveydelle, ja lihatuotteisiin verrattuna kotimaisen kirjolohen syöminen keventää ruokalautasen hiilijalanjälkeä huomattavasti.

Toisaalta yhden kirjolohikilon tuottaminen rehevöittää vesistöjä enemmän kuin yksi lihakilo. Suomessa kasvatetun kirjolohen rehevöittävä vaikutus, happamoittavat päästöt ja ”hiilipyrstönjälki” ovat kuitenkin pienentyneet huomattavasti kymmenen viime vuoden aikana.

Suomessa kasvatetun kirjolohen koko elinkaaren ympäristövaikutukset tutkittiin Maa- ja elintarviketalouden tutkimuskeskuksen, Riista- ja kalatalouden tutkimuslaitoksen ja Suomen ympäristökeskuksen yhteistyöhankkeessa vuosina 2010-2012. Tutkimuksessa päivitettiin kymmenen vuoden takaiset tiedot kirjolohenkasvatuksen ympäristövaikutuksista.

Median edustajat ovat tervetulleita 25.4. klo 9.30 tiedotustilaisuuteen kuulemaan nykyaikaisen kalankasvatuksen vaikutuksista ympäristöön. Tilaisuudessa keskustellaan myös tutkimuksen vaikutuksista kalakasvattajien toimintaan.

Aika: ke 25.4. klo 09.30, kahvitarjoilu klo 9.00 alkaen
Paikka: Säätytalo, SALI 3 (Snellmaninkatu 9-11, Helsinki)

Ohjelma:
9.00 Kahvitarjoilu

9.30 Tilaisuuden avaus, erikoistutkija Timo Mäkinen, RKTL

Kirjolohi ravintona, professori Raija Tahvonen, MTT

Suomalaisen kirjolohen kasvatuksen ympäristövaikutukset, tutkija Frans Silvenius, MTT

Tutkimuksen vaikutukset toimialalle, toimitusjohtaja Anu Toivonen, Kalankasvattajaliitto

Keskustelua ja haastattelumahdollisuus

Ilmoittautuminen tiedotustilaisuuteen: niina.pitkanen@mtt.fi

Tervetuloa!
Maa- ja elintarviketalouden tutkimuskeskus MTT