Monialaisten maaseutuyritysten johtaminen avainasemassa

Menestys perustuu vahvasti osaamiseen

MTT:n vanhempi tutkija Leena Rantamäki-Lahtinen selvitti maatalouden liiketaloustieteen väitöstyössään resurssien käytön ja menestymisen välistä suhdetta monialaisilla tiloilla. Erityisen tärkeitä voimavaroja yrityksen menestymisen kannalta ovat yrittäjän osaaminen, varsinkin johtamistaidot, sekä oppiminen.

- Yrityksen menestymisen kannalta yrittäjän liikkeenjohdollinen ja ammatillinen osaaminen ovat avainasemassa. Erittäin tärkeää taloudellisen menestymisen näkökulmasta on myös se, että yrittäjä ei ole yksin, vaan hänellä on mahdollisuus sparrata ajatuksiaan, sanoo Rantamäki-Lahtinen.

ONGELMANA YLIHAJAUTTAMINEN

Noin kolmannes suomalaisista maatiloista on monialaisia, eli harjoittaa maatilatalouden ohella muuta yritystoimintaa kuten matkailua tai koneurakointia. Monialaisten tilojen ongelmana on varsin usein ylihajauttaminen eli voimavarojen pirstaloituminen.

Yritykset jaettiin tutkimuksessa neljään ryhmään: työn ja pääoman ylihajauttaneet, pääoman riittävyysongelmia kokevat yritykset, työvoiman riittävyyden kanssa ongelmia kokevat sekä yrityksiin, joilla ei ollut ongelmia pääomien tai työvoiman riittävyyden suhteen. Tutkimuksen vuoden 2001 aineiston yrityksistä 18 prosenttia voitiin luokitella ylihajauttaneiksi, ja vastaavasti vuoden 2006 yrityksistä 14 prosenttia. Voimavaransa ylihajauttaneissa yrityksissä myös osaamisen riittävyys koettiin ongelmallisemmaksi kuin muissa yrityksissä. Toinen merkittävä tulos oli, että ylihajauttaminen heikentää yrityksen kannattavuutta.

- Resurssien ylihajauttaminen on usein väliaikainen vaihe ja siihen liittyvät ongelmat ovat eriasteisia. Nämä huomioit antavat viitteitä siitä, että ylihajauttamistilanne saattaa liittyä tilan elinkaareen tai kasvuvaiheeseen. Ylihajauttamisen riski tulisi huomioida varsinkin yrityksen monialaistamisen suunnittelutyössä sekä suurten strategisten päätösten yhteydessä, selvittää Rantamäki-Lahtinen

OSAAMISEEN INVESTOIMINEN KANNATTAA

Maaseutuyritysten ja erityisesti maatilojen toimintaympäristö on muuttunut viime vuosina nopeasti. Yrityksiltä vaaditaan entistä kovempaa tehokkuutta ja kilpailukykyä, mutta toisaalta maaseudun tuotteiden ja palveluiden kysyntä on kasvanut. Toimintaympäristön suuriin ja jatkuviin muutoksiin on helpompi sopeutua, kun yrittäjän taidot johtaa ja tehdä kasvavat. Muutokset antavat myös mahdollisuuden hyötyä, kun palveluille ja tuotteille avautuu uutta kysyntää.

- Investoinnit omaan osaamiseen ja henkiseen pääomaan tuovat samalla tavalla kustannuksia kuin investoinnit muihinkin kohteisiin, mutta toisaalta hyvin suurella todennäköisyydellä osaamisen kehittämiseen käytetty panostus tulee näkymään tulevaisuuden menestymisessä.

Leena Rantamäki-Lahtisen väitöskirja "The success of the diversified farm - resource-based view" tarkastetaan 7.5.2009 Helsingin yliopistossa. Vastaväittäjänä toimii professori Jukka Vesalainen Vaasan yliopistosta ja kustoksena professori Matti Ylätalo Helsingin yliopistosta .

Vanhempi tutkija Leena Rantamäki-Lahtinen, MTT,
puh. (03) 4188 3122 ja 040 489 0167, leena.rantamaki-lahtinen@mtt.fi