MTT:n professori Sirpa Kurppa EU:n biotalouspaneeliin

Maa- ja elintarviketalouden tutkimuskeskus MTT:n professori Sirpa Kurppa on valittu edustajaksi EU:n biotalouspaneeliin. Kurppa on ainoa Suomen edustaja biotalouden kasvua edistävässä paneelissa, jossa on 30 edustajaa Euroopan eri maista.

Syyskuussa ensimmäistä kertaa kokoontuvaan paneeliin kuuluu viranomaisia, tutkimuslaitosten ja yliopistojen asiantuntijoita sekä yritysten ja kansalaisjärjestöjen edustajia. Paneelissa on mahdollisimman laajaa asiantuntijuus ja kokemus tärkeimmiltä biotalouden aloilta alkutuotannosta kuluttajamarkkinoihin.

Euroopan komissio on puheenjohtaja EU:n perustamassa biotalouspaneelissa. Sen tehtävänä on edistää EU:n biotalousstrategian täytäntöönpanoa ja parantaa ja tukea eri toimijoiden aktiivisuutta, vuorovaikutusta sekä yhteistyötä biotalouteen liittyvillä politiikan ja talouden aloilla sekä seurata biotalousstrategian toteutumista ja tukea parhaita käytäntöjä.

Vihreästä kasvusta kilpailukeino?

MTT:ssä Sirpa Kurppa tutkii muun muassa elintarviketuotannon ja -kulutuksen ympäristövaikutuksia. Hän oli tekemässä keväällä julkistettua Vihreän kasvun mahdollisuudet -raporttia, joka kartoittaa millaisilla poliittisilla päätöksillä ja askelmerkeillä Suomessa voidaan luoda edellytyksiä vihreälle kasvulle. Nyt pohdinta siirtyy EU-tasolle.

Kaksi vuotta kestävällä edustajakaudellaan Sirpa Kurppa aikoo edistää biotalouden mahdollisimman tasapuolista hyödyntämistä. Hän korostaa, että biotalouden materiaalisesta pohjasta ja perustoiminnoista vastaavien tahojen asema ja oikeudet on turvattava.

– Biotaloudesta ei saisi tulla hypetystä tai joidenkin yksinoikeutettujen etuja ajava, luonnonvaroja salakavalasti riistävä kilpailukeino, Kurppa sanoo.

Professorin mielestä biotalous ei ole itsestään selvä kestävyyttä tukeva ratkaisu. Päinvastoin se edellyttää monimutkaisia verkostoitumissuhteita, jotta kestävyystavoitteet voidaan saavuttaa. Biotalouden seuranta pitäisi saada kehitettyä mahdollisimman konkreettiseksi ja tavallisen kansalaisen ymmärrettäväksi.

Eurooppa tarvitsee biotaloutta

Biotalouden harteilla on paljon: vähähiilisyys, ravinteiden uudenlainen hallinta sekä kemikalisoitumisen rajoittaminen. – Ehkä kaikkein tärkeintä on biodiversiteetin säilyttäminen ja sen taitava hyödyntäminen. Näiden rinnalla Eurooppa hakee biotalousstrategiallaan kilpailukykyä, Kurppa sanoo.

Hänen mielestään kokonaisvaltaisemman ja moniarvoisemman tietoisuuden ja yhteisymmärryksen rakentaminen biotalouden eri toimijoiden sekä poliittisten vaikuttajien välillä on kriittisen tärkeää, kun EU:n biotalousstrategiaa ryhdytään toteuttamaan.

professori Sirpa Kurppa, MTT, puh. 029 531 7406, sirpa.kurppa@mtt.fi

Maa- ja elintarviketalouden tutkimuskeskus MTT on Suomen johtava ruokajärjestelmän vastuullisuutta, kilpailukykyä ja luonnonvarojen kestävää hyödyntämistä kehittävä tutkimuskeskus. Lisätietoja www.mtt.fi