MTT satsaa lihantutkimukseen

Alkuvuonna lakkautetun Lihateollisuuden tutkimuskeskus LTK:n lihantutkimuksen toiminnot on siirretty Maa- ja elintarviketalouden tutkimuskeskus MTT:lle Jokioisiin. Tällä turvataan tutkimuksen jatkuvuus ja vahvistetaan suomalaisen lihantuotantoketjun kilpailukykyä.

Myös tutkimuksessa tarvittavat kemialliset, fysikaaliset ja aistinvaraiset menetelmät ja työvälineet on siirretty MTT:n biotekniikka- ja elintarviketutkimuksen laboratorioon Jokioisiin.

LTK:sta MTT:n palvelukseen siirtynyt erikoistutkija, FT, dosentti Markku Honkavaara koordinoi MTT:ssä lihantutkimusta ja lihateollisuuden kanssa tehtäviä yhteisprojekteja.

– Tarvitaan uusia objektiivisia menetelmiä lihan laadun ja koostumuksen analysointiin. Lihan terveellisyydestä ja tuotannosta keskustellaan paljon, ja niihin liittyy paljon myyttejä sekä vanhentunutta tietoa, joka kaipaa päivittämistä.

Kysymyksiä herättävät muun muassa rasvan määrä ja laatu, rasvahappokoostumus sekä lihan proteiinimuutokset lämpökäsittelyissä.

– Tutkimuksen avulla kehitetään myös koko suomalaisen lihantuotantoketjun toimivuutta ja kilpailukykyä. Uusia innovaatioita voidaan testata käytännön oloissa, Honkavaara sanoo.

Lihateollisuuden prosessit tunnettava

Lihantutkimuksen tulevaisuus MTT:ssä ja vuoden alussa aloittavassa Luonnonvarakeskuksessa näyttää valoisalta.

– Nyt pystymme tutkimaan ja kehittämään monipuolisesti koko elintarvikeketjua. Oleellista on tiivis yhteistyö lihateollisuuden ja viranomaisten kanssa.

Lihantutkimuksen hankkeet sisältävät yleensä koko lihaketjun eli naudan, sian ja siipikarjan rehustuksen, kuljetuksen, teurastamon ja leikkaamon, palalihan ja lihavalmisteet sekä ruhon taloudellisen arvon ja lihan laadun analysoinnin.

– Suurennuslasin alla ovat esimerkiksi lihateollisuuden prosessien vaikutukset ruhon, lihan ja valmisteiden laatuun, ravintoarvoon ja funktionaalisiin ominaisuuksiin. Tämä ei onnistu ilman kumppaneita ja teollisuuden prosessien tuntemista, kertoo Honkavaara.

erikoistutkija Markku Honkavaara, MTT, puh. 029 531 7225, markku.honkavaara@mtt.fi

Maa- ja elintarviketalouden tutkimuskeskus MTT on Suomen johtava ruokajärjestelmän vastuullisuutta, kilpailukykyä ja luonnonvarojen kestävää hyödyntämistä kehittävä tutkimuskeskus, www.mtt.fi. 1.1.2015 MTT yhdistyy Metsäntutkimuslaitos Metlan, Riista- ja kalatalouden tutkimuslaitos RKTL:n ja Maa- ja metsätalousministeriön tietopalvelukeskus Tiken tilastopalveluiden kanssa Luonnonvarakeskukseksi, www.luonnonvarakeskus.fi