MTT siirtyy koetoiminnassa aiempaa joustavampaan malliin

Maa- ja elintarviketalouden tutkimuskeskus MTT:n johtokunta vahvisti 9.3.2012 joulukuussa tekemänsä linjaukset, jotka tasapainottavat MTT:n talouden vuoteen 2013 mennessä. Kyseessä on tärkeä toimenpiteiden kokonaisuus, joka tähtää siihen, ettei MTT:n asiakasvaikuttavuus tai tutkimustoiminta vaarannu, vaikka valtio vähentää budjettirahoitustaan reaalisesti 4 milj. euroa (11–12 %) vuodesta 2013 alkaen. Lisäksi merkittäviä lisäkustannuksia aiheuttavat Senaatti-kiinteistöjen MTT:n tyhjistä tiloista perimä vuokra sekä valtion palvelukeskuksen tuottamien palvelujen kasvavat kustannukset.

114-vuotias MTT pitää yllä kykyään tarttua mahdollisuuksiin ja vastata osaamisensa kasvavaan kysyntään, jota sekä hallitusohjelma että tutkimuspoliittiset linjaukset korostavat. Yhteistyöneuvotteluja asiakkaiden kanssa jatketaan niissä toiminnoissa, joissa MTT:n toimintamalli muuttuu.

Uudistuksen keskeisiä tavoitteita ovat:

• Tutkimusta kohdennetaan strategian mukaisesti.
• Perustehtävät hoidetaan laadukkaasti valtion budjettileikkauksista huolimatta.
• MTT:n rakenne tiivistyy ja yleiskustannus alenee.
• Yleiskustannuksen alenemisen ansiosta tutkimuksen, asiantuntijatehtävien ja palveluiden kilpailukyky kasvaa.
• Koetoiminnassa siirrytään aiempaa joustavampaan malliin: tutkimusaineistot hankitaan yhä useammin hankekohtaisesti.
• Lisääntynyt yhteistyö Luonnonvara- ja ympäristötutkimuksen yhteenliittymän (Lynet) sekä yliopistojen kanssa tukee toiminnan tehostamista.

Taloutta tasapainotetaan yhteensä 5 milj. euroa (9 % MTT:n liikevaihdosta). Tästä noin 40 % on kevyemmän rakenteen ja lisätulojen tuomaa kannattavuuden parantamista ja noin 60 % kustannusten leikkausta. Osa toimenpiteistä on jo aiemmin päätettyjä. Seuraavien uusien toimenpiteiden toteutus käynnistyy välittömästi:

1. Torjunta-aineiden testauksen ja tarkastuksen, lajikekoetoiminnan sekä mittaus- ja standardisointipalvelujen kannattavuutta parannetaan.
2. Valiotaimituotannon kannattavuutta parannetaan, ml. Laukaan toimintojen järjestelyt.
3. Koetoiminta keskitetään jäljelle jääville omille maatiloille. Kapasiteettia täydennetään tarpeen mukaan aineiston hankintaa ulkoistamalla.
4. Perunabiotekniikkatutkimuksen toimintamallia muutetaan; samalla luovutaan Limingan työpisteestä.
5. Meijeristä ja juustonvalmistuksesta luovutaan.
6. Siipikarjatutkimuksen empiirisen aineiston hankintaa muutetaan; samalla luovutaan omasta kiinteästä resurssista.
7. Hevostutkimuksen empiirisen aineiston hankintaa muutetaan (vuodesta 2015 alkaen).
8. Mehiläistutkimuksesta luovutaan.
9. Laboratoriotoiminnan kapasiteettia mitoitetaan uudelleen.
10. Lisäksi tehdään joukko sisäisten palvelujen tuottamista tehostavia ja toimitilojen sekä auto-, kone- ja laitekannan kustannusta alentavia toimenpiteitä.

Vahvistetussa suunnitelmassa on otettu huomioon sidosryhmiltä saatu palaute. MTT vastaa sitoumuksistaan kullakin alueella. Toimenpiteiden toimeenpano käynnistyy henkilöstön kanssa välittömästi. Sitä kautta käynnistyvät myös toiminto- ja paikkakuntatason yhteistoimintaneuvottelut.

Johtokunta totesi, ettei valiotaimituotannon taloutta saada nykymallilla tasapainoon. Siksi lähtökohdaksi otetaan toimintojen siirtäminen Laukaasta Jokioisiin vuosina 2013–2014.

Rovaniemellä ja Mikkelissä saatetaan päätökseen muutama vuosi sitten käynnistynyt siirtyminen laajempaan tutkimusyhteisöön. MTT toimii vahvasti myös jatkossa Rovaniemellä ja Lapissa sekä Mikkelissä ja Etelä-Savossa. Osana toimintamallin muutosta Apukan ja Karilan koepaikoista luovutaan vuonna 2013. Koepaikkoihin kohdistuvat velvoitteet hoidetaan sopimusten mukaisesti. Tätä varten MTT voi pitää itsellään tarpeellisen määrän Apukan ja Karilan peltoa siirtymäkauden ajan. Suunnitelmaan sisältyy myös malli, jolla yhteistyöhön perustuvaa kenttäkoetoimintaa harjoitetaan Lapissa ja Etelä-Savossa myös tulevaisuudessa.

MTT:n johtokunnan puheenjohtaja Esko Lindstedt, puh. 0400 501 686, esko.lindstedt@mtt.fi

Kehitysjohtaja Ilkka P. Laurila, puh. 040 555 9667, ilkka.p.laurila@mtt.fi

Maa- ja elintarviketalouden tutkimuskeskus MTT on johtava maatalous- ja elintarviketutkimusta sekä maatalouden ympäristöntutkimusta tekevä laitos. Tutkimusalojamme ovat bioteknologia- ja elintarviketutkimus, kasvintuotanto, kotieläintuotanto, talous, teknologia ja ympäristö. Tuotamme ja välitämme tieteellistä tutkimustietoa sekä kehitämme ja siirrämme teknologiaa koko maatalous- ja elintarvikesektorille. Lisätietoja www.mtt.fi