Nurmet kiihkeässä kasvussa – Artturi® nurmirehujen tuotannon ja käytön tukena

Suomen peltoalasta 29 prosenttia on nurmea. Se kasvaa vauhdilla alkukesästä hyödyntäen pohjoisten olosuhteidemme runsasta valoa. Suomalainen kuluttaakin päivässä välillisesti yli neljä kiloa nurmirehua, joka tosin muuttaa muotonsa suomalaiseen ruokakulttuuriin keskeisesti kuuluviksi maitotuotteiksi sekä muiksi märehtijöiden ja hevosten tuottamiksi hyödykkeiksi. – Nurmenkorjuun oikea ajoittaminen vaatii viljelijältä vankkaa ammattitaitoa. Alkukesän korjuuaika on optimoitava tarkkaan, koska kasvun edetessä sato suurenee, mutta laatu huononee, valottaa Artturi-verkkopalvelun päätoimittaja, MTT:n professori Marketta Rinne nurmenkorjuun problematiikasta. Lisäksi on hallittava suurten massojen liikuttelun ja onnistuneen säilönnän vaatima tekniikka ja toimittava usein oikullisten korjuusäiden armoilla. Artturi-verkkopalvelu tukee nurmirehujen tuotantoa ja käyttöä suomalaisilla maatiloilla. Artturin ajankohtaistiedotuksen kovinta sisältöä ovat korjuuaikapäätöksen tukena käytettävät ennusteet nurmen D-arvosta eli sulavuudesta. Ne perustuvat nurmen kasvumalliin ja Ilmatieteen laitoksen toimittamaan lämpösummaan. Korjuuaikatiedotuksesta löytyvät myös Valion neuvojien keräämien tilanäytteiden analyysitulokset ja ajankohtaiset raportit kasvuston kehittymisestä ja korjuun etenemisestä maan eri osissa. Tämän kesän uutuus korjuuaikapäätöksen tarkentamiseksi on tilan räätälöity D-arvolaskuri. Sen avulla voi omasta kasvustosta otetun näytteen perusteella säätää D-arvoennusteen tilakohtaisesti. Näin hallitaan esimerkiksi pienilmaston, maaperän ja kasvilaji- tai lajikevalinnan aiheuttamia poikkeamia yleiseen D-arvotasoon verrattuna. NURMI MAISTUU HEVOSILLEKIN Hevoset ja ponit ovat merkittävä nurmirehujen käyttäjäryhmä. Artturi-verkkopalvelu on lähtenyt liikkeelle lypsykarjan rehuntuotannon ja ruokinnan tuesta, mutta siihen tarkoitukseen kertynyt tietous on monilta osin sovellettavissa suoraan hevosiin. Nyt tuo aineisto on koottu Artturissa Nurmirehuja hevosille -osioon. – Artturi-rehuanalyysi on tavallaan rehun tuoteseloste, joka kertoo rehuerän ravitsemuksellisen ja säilönnällisen laadun. Ne ovat myös hevosten ruokinnan suunnittelussa keskeisiä lähtötietoja. Rehuanalyysi on tarpeellinen rehuerän arvioinnissa ja hinnoittelussa, kun hevostiloilla tehdään vaikkapa rehukauppoja, arvioi Rinne. ARTTURI RUOTSIKSI JA ENGLANNIKSI Artturi-verkkopalvelun keskeinen aineisto eli Korjuuaikatiedotus, Rehuanalyysi ja Artturi-kirjasto otetaan tänään käyttöön myös ruotsiksi ja englanniksi. – Suomenruotsalaiset ovat toivoneet Artturin palveluja ruotsinkielellä, ja nyt pystymme vastaamaan tuohon tarpeeseen, iloitsee Rinne. Englanninkielinen versio tarjoaa kansainväliselle yleisölle ikkunan Suomen korkeatasoiseen nurmirehuosaamiseen. ******************** Artturi®-verkkopalvelu tarjoaa tietoa nurmirehujen tuotannosta, korjuusta, analysoinnista ja käytöstä kotieläinten ruokinnassa. Maksuttoman palvelun tuottavat MTT ja Valio Oy. Artturin nettisivut ovat osoitteessa www.mtt.fi/artturi Artturi kuuluu MTT:n Huomisen maatila -tutkimusohjelmaan, jossa kehitetään maa- ja puutarhatalouden tuotantoteknologiaa, johtamista ja riskienhallintaa entistä tehokkaammiksi, taloudellisemmiksi ja vastuullisemmiksi ihmisten, eläinten, ympäristön ja yhteiskunnan näkökulmasta. Lue lisää: www.mtt.fi/huomisen_maatila