PELTOTOHTORI ON VIHERPEUKALON TÄSMÄTYÖKALU

MTT:ssä (Maa- ja elintarviketalouden tutkimuskeskus) on kehitetty kaikkien puutarhurien iloksi ainutlaatuinen tietokoneohjelma. Uusi MTT PeltoTohtori -ohjelma neuvoo viljelyn perusasioihin liittyvässä päätöksenteossa. Windows-pohjainen työkalu ennustaa puutarhakasvien kasvuun ja tuholaisiin liittyviä asioita ja auttaa kastelun sekä lannoituksen suunnittelussa. Lisäksi sen avulla voidaan ennustaa sadon valmistumista. Kaikille Internetin käyttäjille avoimessa ohjelman esittelyversiossa on staattisena keskeinen osa ammattilaiskäyttöön suunnitellusta MTT PeltoTohtorista. Maksullinen ohjelma, jota on saatavissa MTT:n puutarhatuotannosta, on ensi sijassa tarkoitettu viljelijöille, neuvojille ja opettajille. Ilmaisen Internet-version avulla myös kotipuutarhuri voi suunnitella puutarhakasvien viljelyä omalla pihallaan. PELTOTOHTORI AVAA UUDET VERKKOPALVELUT PeltoTohtori toimii siten, että ohjelmaan syötetään tiedot viljeltävästä kasvista, paikkakunnasta ja maalajista. Ohjelmassa on valmiina perustiedot muun muassa eri maalajien ominaisuuksista, lannoitteista, kasvien ravinnetarpeista ja paikkakuntien tilastollisesta säästä. Näiden monien tekijöiden pohjalta ohjelma laskee viljelypäätöksien tueksi kastelu- ja lannoitusohjeet, ennusteet kasvintuhoojien esiintymisestä ja sadon valmistumisesta kyseisellä paikkakunnalla. Internet-sovelluksessa kastelu, lannoitus ja lämpösumma on laskettu tiettyjen vertailukasvien ja -paikkojen avulla. PeltoTohtori on esimerkki MTT:n uudentyyppisistä verkkopalveluista, joissa käytetään hyväksi nykyaikaisia informaatiojärjestelmiä. MTT kehittää jatkuvasti asiakkaidensa tarpeisiin erilaisia ajankohtaispalveluja ja niitä lanseerataan lisää myöhemmin tänä vuonna. PeltoTohtori-sovelluksen on kehittänyt MTT:n puutarhatuotannon yksikkö ja www-versio on toteutettu yhteistyössä Doweb Oy:n kanssa. Ohjelmaan voi tutustua Internet-osoitteessa http://peltotohtori.bootti.net/. Lisätietoja: professori Risto Tahvonen, MTT, puh. 050 522 0917