Piha kauniiksi uusilla FinE®-lajikkeilla

Tutkitusti kestävien ja kauniiden taimien FinE®-tunnuksen alla on nyt uusia lajikkeita pajuista, tyrnistä sekä kirsikoista. Peittopaju ’Tuhkimo’ ja paljakkapaju ’Haltia’ ovat tuoreet pajutulokkaat. Niitä suositellaan ensisijaisesti julkiseen viherrakentamiseen, mutta ne soveltuvat myös kotipihoille, esimerkiksi luiskiin ja muurien yhteyteen. Uudet lajikkeet ovat kasvutavaltaan maanmyötäisiä. ’Tuhkimo’ on matala ja pienilehtinen. Versot ovat voimakkaan punaruskeat. ’Haltian’ lehdet ovat harmaanukkaiset ja versot punertavat. Molemmat uutuuslajikkeet ovat hyvin talvenkestäviä ainakin Pohjois-Pohjanmaalle saakka. KIRSIKAT VANHOJA PAIKALLISKANTOJA Uudet FinE®-kirsikkalajikkeet ovat vanhoja suomalaisia paikalliskantoja. ’Rauhalan Morelli’ Pihtiputaalta on säilöntämarja, josta saa tummanpunaista mehua. Hapankirsikaksi makea ’Sikkolan Kuulasmarja’ Laukaasta on hyvä syöntimarja ja sopii hillojen raaka-aineeksi. ’Inkeroisten Kuulasmarja’ Anjalankosken Inkeroisilta on samantyyppinen kuin edellinen, mutta marjoiltaan pienempi. Lajikkeet soveltuvat myös viherrakentamiskäyttöön. Kun samalle paikalle istutetaan kahta tai kolmea lajiketta yhdessä, kukkien ristipölytys varmistuu ja runsaatkin marjasadot ovat mahdollisia. Tuotantoon valitut hapankirsikkakannat menestyvät Keski-Suomen korkeudelle. TYRNISTÄ MOLEMPIA SUKUPUOLIA Kotimaiseen luonnontyrniin perustuvia, uusia FinE®-lajikkeita on kolme. ’Terhi’ ja ’Tytti’ ovat emi- eli tyttölajikkeita. ’Tarmo’ on hede- eli poikalajike. Molempia sukupuolia tarvitaan, jotta emilajike pölyttyy ja tuottaa marjoja. Uutuusmarjojen maku on voimakas ja hapokas. Sokeripitoisuus on matala, ja C-vitamiinpitoisuus hyvin korkea. Uudet FinE®-tyrnit ovat talvenkestäviä ainakin Pohjois-Pohjanmaan ja Sotkamon korkeudelle ja kestävät useita muita lajikkeita vaivaavaa ja tuhoavaa tyrnilaikkutautia. Uutuudet sopivat kasvatettaviksi vanhempien suomalaisten lajikkeiden, ’Raisan’ ja ’Rudolfin’, rinnalla. FINE® TAKAA LAADUN MTT:n (Maa- ja elintarviketalouden tutkimuskeskus) FinE®-tavaramerkistä tunnistetaan tutkitusti kestävät ja kauniit koristepensaiden ja hedelmä- ja marjakasvien taimet. Tavaramerkki on MTT:n omistama, mutta sen käytöstä päättävät MTT ja taimitarhatuottajien järjestö Taimistoviljelijät ry yhdessä. FinE® -tunnus helpottaa tavallista kuluttajaa ja kotipuutarhuria valitsemaan kestäviä ja kauniita kasveja. Lyhenne FinE tulee sanoista Finnish Elite. Se takaa, että tunnuksella varustetut kasvit on lisätty ilmastonkestävyydeltään ja käyttöominaisuuksiltaan tutkituista ja tautitestatuista emokasveista. FinE® -kasvit ovat pitkän tutkimus- ja valintatyön ja osaavan taimituotannon tulos. Tällä hetkellä FinE® -tunnus on myönnetty 19 koristepensaalle sekä 20 marja- ja hedelmälajikkeelle. Suositeltavien kasvien joukossa on muun muassa hortensioita, kuusamia, jasmikkeita, pensasangervoja ja pimpinellaruusuja sekä omena-, luumu-, kirsikka-, tyrni- ja herukkalajikkeita. FinE®-taimia on saatavana hyvin varustetuista taimistoista ja taimimyymälöistä. Tarkempaa tietoa ja kuvaukset FinE® -kasveista: http://www.mtt.fi/tutkimus/kasvit/fine.html