Selkeyttä elintarvikkeiden hiilimerkintöihin

Ruoka kattaa noin neljänneksen suomalaisten ilmastopäästöistä ja yli kolmanneksen kulutuksen kaikista ympäristövaikutuksista. Ympäristöystävällistä ruokaa etsivä kuluttaja on kuitenkin lähes mahdottoman tehtävän edessä, sillä maailmalla yleistyvät elintarvikkeiden erilaiset ympäristömerkinnät, jotka eivät ole keskenään vertailukelpoisia. Suuri osa kuluttajista haluaisi päivittäistavaroiden hiilijalanjälkimerkinnät pakollisiksi, mutta Suomessa merkintä löytyy toistaiseksi vain joistain pakkauksista. MTT:ssä kehitetään tieteellistä, harmonisoitua laskentamenettelyä elintarvikkeiden erilaisten jalanjälkien arvioitiin. Menetelmien pohjalta rakennetaan yrityksille sopivia työkaluja, joiden avulla tuotteiden ympäristökuormitus voidaan laskea vertailukelpoisesti. MTT:ssä on nyt myös selvitetty, millaisia hiilimerkinnät ovat muissa maissa. MMM:n Laatuketjun ja elintarvikeketjun yritysten rahoittama MTT:n Climate communication -hanke järjestää 11.5. yrityksille, kansalaisjärjestöille, asiantuntijoille ja hallinnolle suunnatun työpajan, jossa selvitetään, löytyykö yhdenmukaisen suomalaisen merkinnän tekemiseen edellytyksiä. Työpajan tuoreet tulokset puretaan tiedotusvälineille heti seuraavana päivänä 12.5. Tervetuloa tiedotustilaisuuteen kuulemaan hiilimerkintöjen nykytilanteesta ja työpajan johtopäätöksistä. Keskustelun ja kysymysten pohjaksi hankkeen vastuullinen johtaja, vanhempi tutkija Juha-Matti Katajajuuri kertoo hiilijalanjäljen merkinnöistä muualla, millaisilla menetelmillä niitä lasketaan ja minkälaisia tavoitteita ja haasteita hiilimerkinnän kehittämiseen liittyy. Tiedotustilaisuus keskiviikkona 12.5. klo 10.00–11.30, Säätytalo (Snellmaninkatu 9–11, Helsinki), sali 23. Kahvitarjoilu klo 9.30 alkaen. Ilmoittautuminen 7.5. mennessä viestintäsihteeri Tarja Lintulalle, puh. 03 4188 2219, tarja.lintula@mtt.fi