Sirpa Thessler tarttuu LYNETin ohjaksiin

FT Sirpa Thessler on valittu Luonnonvara- ja ympäristötutkimuksen yhteenliittymä LYNETin uudeksi pääsihteeriksi. Hän aloittaa viisivuotisen työnsä marraskuun alusta.

Thessler siirtyy tehtävään Maa- ja elintarviketalouden tutkimuskeskus MTT:stä, jossa hän työskennellyt erikoistutkijana ja johtanut Huomisen maatila -tutkimusohjelmaa. Hänen asiantuntemusalojaan ovat paikkatieto- ja kaukokartoitussovellukset, automaattinen ympäristönseuranta ja anturiverkot. Thessler on toiminut tutkijana myös Metlassa.

Luonnonvaratutkimus vetämään yhtä köyttä

LYNET on Eviran, Geodeettisen laitoksen, MTT:n, Metlan, RKTL:n ja SYKE:n välinen yhteistyöverkosto. Se toteuttaa laajoja alan tutkimusohjelmia ja tehostaa tiedon sekä tutkimusaineistojen hallintaa. LYNET myös koordinoi luonnonvara- ja ympäristöalan asiantuntijapalveluita sekä yhteisiä tutkimuksen tuki- ja infrastruktuuripalveluja.

Sirpa Thesslerin mielestä LYNETissä yhdistyy erittäin laaja ja monitieteinen osaaminen, jota vaaditaan monimutkaisten luonnonvara- ja ympäristöalan tutkimusongelmien ratkaisemiseksi.

LYNETin tärkeänä tehtävänä Thessler näkee myös yhteistyön tiivistämisen asiantuntijapalveluissa sekä tutkimusinfrastruktuurien ja aineistojen yhteiskäytön edistämisen, jotta tutkimuksen tekemisen edellytykset säilyvät jatkossakin hyvinä.

LYNET on käynnistänyt neljä erittäin ajankohtaista tutkimusohjelmaa ja kahdeksan tutkimuksen tukipalveluihin keskittyvää kehittämisohjelmaa.

– Ohjelmat ovat LYNETin keskeisin sisältö, ja pääsihteerinä pyrin tukemaan ja kehittämään niitä. On tärkeää rakentaa hyviä toimintatapoja ohjelmien avuksi sekä laaja-alaisen osaamisen ja tiedon hyödyntämiseksi.

Työssään pääsihteeri vastaa yhteenliittymän toiminnan suunnittelusta, kehittämisestä ja koordinoinnista yhteistyössä yhteenliittymän johtoryhmän kanssa. Hän toimii myös johtoryhmän esittelijänä ja sihteerinä.

LYNETIN uusi pääsihteeri on tavattavissa tiistaina 4.10. Oulussa, Kohti vihreämpää taloutta -seminaarissa. Sen järjestävät LYNET ja Oulun yliopisto.

www.lynet.fi/tapahtumat/kohtivihreampaataloutta

Sirpa Thessler, puh. 0400 305 440, sirpa.thessler@mtt.fi