Tiede ja politiikka hakevat toisiaan SASSPO-dialogissa - Korkeaoja penää käyttökelpoista tutkimustietoa yhteiskunnan tarpeisiin

Maa- ja metsätalousministeri Juha Korkeaoja avasi Helsingissä pidettävän SASSPO-politiikkadialogin, jossa maatalouspolitiikka ja maatalouspoliittinen tutkimus etsivät tiiviimpää yhteyttä toisiinsa. Korkeaoja toteaa, että tieteen ja politiikan tekijöiden olisi päästävä entistä sujuvampaan yhteistyöhön. –Kestävä maatalous ei ole selvästi tieteellisesti määriteltävissä, vaan se rakentuu yhteiskunnalliselle konsensukselle. Tämän vuoksi maatalouspolitiikka on jatkuvaa neuvottelua monenlaisten vaatimuksien keskellä, kuvailee Korkeaoja ja jatkaa, että uskottavaa politiikkaa ei voitaisi tehdä ilman tieteellistä perustaa. –Tieteen tutkimustulokset ovat luotettavan politiikan kulmakiviä. Suomen maa- ja metsätalousministeriön politiikka perustuu vahvasti tieteelle, sillä ministeriöllä on viisi tutkimuskeskusta tuottamassa tietoa, muistuttaa Korkeaoja. Lisäksi Korkeaoja huomauttaa, että tutkimuskeskusten olemassaolo riippuu siitä, pystyvätkö ne tuottamaan käyttökelpoista tietoa yhteiskunnan tarpeisiin. TUTKIJA ON VAPAA VAALIEN ALLAKIN SASSPO-dialogissa puidaan kriittisesti tutkimuksen ja tieteen suhdetta, kertoo professori Hilkka Vihinen MTT:stä (Maa- ja elintarviketalouden tutkimuskeskus). –Pohdimme, kohdistuuko politiikan kannalta olennaisiin kysymyksiin riittävästi tutkimusta ja ovatko tutkimustulokset käyttökelpoisessa muodossa. Esimerkiksi komissiosta päin on kuulunut epäileviä äänenpainoja, kertoo Hilkka Vihinen. Juha Korkeaoja toteaa, etteivät tutkijan tarjoamat ratkaisut aina sovellu poliitikon tarpeisiin. –Poliitikko tarvitsee ongelmiin sellaisia selkeitä ratkaisuja, joita voidaan suoraan soveltaa käytäntöön; tutkija saattaa olla kiinnostunut metodinsa kehittämisestä ja artikkeleiden kirjoittamisesta julkaisuihin, joista poliitikko ei ehkä ole kuullutkaan, kuvailee Korkeaoja tieteen ja politiikan välisiä ongelmia. Ministeri sanoo kuitenkin, että tutkimuksen tulisi olla mahdollisimman ennakkoluulotonta ja riippumatonta. Poliitikko on sidottu yhteiskunnan vaatimuksiin etenkin vaalien alla, ja tällöin tutkijan on mahdollista säilyttää laajempi näkökulma asioihin. POHJOINEN JA ITÄINEN EU SAMASSA PÖYDÄSSÄ SASSPO on EU:n kuudennen tieteen puiteohjelman Politiikan tuki -tutkimushanke, jonka yhteydessä järjestetään kaksi politiikkadialogia, yksi Suomessa ja toinen Alankomaissa. Järjestäjinä ovat MTT Taloustutkimus ja Agricultural Economics Research Institute LEI. Helsingissä keskustelua käyvät itäisen ja pohjoisen EU:n jäsenmaat Suomi, Ruotsi, Tanska, Viro, Latvia, Liettua, Irlanti, Iso-Britannia, Saksa, Itävalta, Tsekin Tasavalta, Puola ja Unkari. Paikalla on edustajia koko maa- ja elintarvikeketjusta: poliitikkoja, tutkijoita, tuottajia ja kuluttajia. Lokakuussa järjestettävään Alankomaiden dialogiin kokoontuvat eteläisten ja läntisten EU-maiden edustajat. SASSPO-politiikkadialogi jatkuu vielä huomenna 8. syyskuuta Sokos Hotel Presidentissä (Eteläinen Rautatiekatu 4, Helsinki). Liitteenä on tilaisuuden ohjelma.