Tiedot Suomen biomassoista halutaan avoimeen käyttöliittymään

Valtakunnalliset tiedot erilaisten biomassojen saatavuudesta, määrästä ja sijainnista halutaan koota Biomassa-atlakseen. Karttanäkymän kautta käytettävää avointa tietokantaa voidaan hyödyntää muun muassa biomassojen käytön suunnittelussa ja seurannassa sekä energiapolitiikan linjaamisessa. Kehitystyö tukee Suomen biotalousstrategian tavoitteita.

Viime viikolla julkistettu Suomen biotalousstrategia kehottaa turvaamaan uusiutuvien luonnonvarojen saatavuuden, raaka-ainemarkkinoiden toimivuuden ja käytön kestävyyden. Strategian toimeenpanemiseksi maa- ja metsätalousministeriön rahoituksella on käynnistetty Biomassa-atlas-hanke.

Esiselvitystä koordinoiva Maa- ja elintarviketalouden tutkimuskeskus MTT:n tutkija Eeva Lehtonen uskoo, että tietokanta edistäisi biomassoja koskevan luonnonvara- ja ympäristötiedon konkreettista hyödyntämistä.

– Usean tutkimuslaitoksen eri hankkeissa lasketaan ja kartoitetaan maatalouden, metsien, vesistöjen ja yhdyskuntien biomassoja koskevia tietoja. Yksi käyttöliittymä edistäisi Suomen uusiutuvien resurssien käyttöä, jalostusta ja analysointia.

Biomassaan liittyvä tieto koskee useita tärkeitä toimialoja, esimerkiksi energiasektoria, ruoan tuotantoa, biomateriaalien jalostamista tuotteiksi sekä hiilen ja ravinteiden laskentaa.

Tukea biotalousvetoiselle liiketoiminnalle

Kansallista biotalousstrategiaa koordinoiva Maa- ja metsätalousministeriön luonnonvaraosaston apulaisosastopäällikkö Liisa Saarenmaa odottaa kiinnostuneena esiselvityksen tuloksia.

– Luonnonvara-alan tutkimusaineistoja yhdistävä kansallinen tietojärjestelmä edistäisi biotalousstrategian tavoitteita ja valtioneuvoston tuoretta periaatepäätöstä, jolla halutaan vauhdittaa kasvun uusia kärkiä, cleantechiä ja biotaloutta.

Alkuvuonna 2014 käynnistyneessä ja marraskuun loppuun kestävässä Biomassa-atlas-esiselvityshankkeessa kartoitetaan olemassa olevat aineistot ja niiden kehittämistarpeet sekä alan toimijoiden tarpeet. Tämän jälkeen päätetään tietokannan ja karttaliittymän rakentamisen jatkosta.

Tavoitteena on saada tiedot visuaaliseen käyttöliittymään, mikä houkuttelee alan toimijoita laskemaan ja mallintamaan ideoitaan. – Otamme yhteyttä alan yrityksiin ja toimijoihin, mutta meihinkin päin voi olla yhteydessä. Jokainen mahdollinen kumppani ja kehitysidea on meille arvokas, kannustaa tutkija Eeva Lehtonen.

Biomassa-atlas-esiselvityshankkeen toteuttavat Maa- ja elintarviketalouden tutkimuskeskus MTT, Metsätalouden kehittämiskeskus Tapio, Suomen ympäristökeskus Syke, Metsäntutkimuslaitos Metla, Itä-Suomen yliopisto UEF ja Vaasan yliopiston Levón-instituutti. Yhteistyötä tehdään myös Geologian tutkimuskeskus GTK:n, Riista- ja kalatalouden tutkimuslaitos RKTL:n sekä LYNET-paikkatieto-ohjelman kanssa.

Lisätietoja Biomassa-atlas-hankkeesta:
Hankkeen projektipäällikkö, tutkija Eeva Lehtonen, MTT, puh. 029 531 7450, eeva.lehtonen@mtt.fi
Biotalousasiantuntija Matti Kymenvaara, Tapio, puh. 040 505 1499, matti.kymenvaara@tapio.fi
Tutkija Perttu Anttila, Metla, puh. 050 391 3088, perttu.anttila@metla.fi
Tutkimusprofessori Pekka Leskinen, SYKE, puh.  029 525 1370, pekka.leskinen@ymparisto.fi
Professori Mikko Kolehmainen, UEF, puh. 044 290 2637, mikko.kolehmainen@uef.fi
Development Manager Pekka Peura, Levón, puh. 029 4419 8206, pekka.peura@uva.fi

Lisätietoja Suomen biotalousstrategiasta:
Apulaisosastopäällikkö Liisa Saarenmaa, MMM, puh. 029 516 2429, liisa.saarenmaa@mmm.fi

www.mtt.fi/biomassa-atlas

Maa- ja elintarviketalouden tutkimuskeskus MTT on Suomen johtava ruokajärjestelmän vastuullisuutta, kilpailukykyä ja luonnonvarojen kestävää hyödyntämistä kehittävä tutkimuskeskus. Lisätietoja www.mtt.fi

Avainsanat: