Uusi Lähiruokayrittäjän työkirja antaa eväitä yrittäjyyteen

Lähiruokayrittäjän uunituore työkirja tarjoaa sparrausta aloittavalle yrittäjälle ja vinkkejä konkarille. Innostava ja käytännönläheinen kirja ottaa kokonaisvaltaisesti huomioon kilpailukykyisen liiketoiminnan kehittämisen osa-alueet.

Lähiruoka on nosteessa. Kuluttajien mielikuvissa se yhdistyy paikallisuuteen, pienimuotoisuuteen ja jäljitettävyyteen. Lähiruokaan kohdistuu myös kosolti odotuksia.

Monet pienet tai keskisuuret lähiruokayrittäjät tai sellaisiksi aikovat kaipaavat tukea uuden, kilpailukykyisen liiketoiminnan kehittämiseen. Tarvetta täyttämään koottiin Lähiruokayrittäjän työkirja.

Asiakkaan silmin

Työkirjan koostamista johtanut Maa- ja elintarviketalouden tutkimuskeskus MTT:n tutkija Lotta Heikkilä kannustaa lähiruokayrittäjäksi mielivää tekemään kotiläksynsä huolella. Ei välttämättä kannata ryhtyä myymään kaurapuuroa vain siksi, että itse pitää sen mausta.

– Omia tuotteita ja palveluita on hyvä pohtia asiakkaan näkökulmasta. Tarkoitus on myydä asiakkaalle nippu hyötyjä, ei vain tuotetta.

Asiakkaan kokema hyöty ja markkinoiden suuruus vaikuttavat osaltaan siihen, miten hyvin yritystoiminta saa tuulta siipiensä alle.

Kysymyksiin vastaukset

Lähiruokayrittäjän työkirjassa yritystoimintaa suunnittelevalle lukijalle esitetään joukko kysymyksiä. Lukijan tehtäväksi jää etsiä kysymyksiin vastaukset.

– Jokainen tilanne on joka tapauksessa omanlaisensa, joten suoria vastauksia olisi mahdoton antaa, Heikkilä sanoo.

Kun vastaukset ovat löytyneet, myös kantava pohja yritystoiminnalle on valettu. Haarukkapaloiksi tekstiin on otettu mukaan esimerkkejä; näin tämä asia on tehty jossain muualla.

Kuluttajalle helppoutta

Lotta Heikkilä toivoo, että työkirjan kannustamana yhä useampi lähiruokayritys innostuisi laajentamaan toimintaansa.

– Tiedän, että moni yrittäjä on tyytyväinen tilanteeseensa, mutta jos yrittäjällä ei ole kasvuhalukkuutta, voi hän menettää kilpailuasemansa ja joku muu korjaa kasvusta tulevan hyödyn.

Vaikkei kirja lupaa suoria vastauksia yrittäjän kysymyksiin, yhden vinkin Heikkilä antaa.

– Kuluttajat arvostavat helppoutta. Tuotteiden pitäisi olla kohtuullisen vaivattomasti kuluttajien saatavilla.

Lähiruokayrittäjän työkirja on koottu osana MTT:n koordinoimaa FOREFOOD-hanketta, johon lisäksi osallistuivat Aalto-yliopiston Pienyrityskeskus, Helsingin yliopisto ja Turun yliopiston Tulevaisuuden tutkimuskeskus. Hanketta rahoittivat tutkimuskonsortio ja maa- ja metsätalousministeriön Lähiruokaohjelma.

Vain sähköisenä julkaistavan työkirjan voi ladata osoitteesta www.mtt.fi/lahiruokatyokirja

tutkija Lotta Heikkilä, MTT, puh. 029 5317259, lotta.heikkila@mtt.fi
erikoistutkija Pasi Rikkonen, MTT, puh. 029 5317675, pasi.rikkonen@mtt.fi

FOREFOOD-hanke kuuluu MTT:n Vihreän talouden mahdollisuudet -tutkimusalueeseen: www.mtt.fi/vihrea-talous