Vastaa kyselyyn ja auta koneturvallisuuden kehittämisessä

Maatalouden vakavia konetapaturmia aiheuttavat useat inhimilliset tekijät, kuten kiire, huolimattomuus ja sairaana työskentely. Entä missä mallissa ovat käyttöohjeiden ymmärtäminen ja koneiden käytettävyys? Onko uusien automaatiojärjestelmien turvallisuustekijöistä ja käytettävyydestä riittävästi tietoa?

Maa- ja elintarviketalouden tutkimuskeskus MTT:n uudessa Maatalouskoneiden tapaturmien ehkäisyn ja koneturvallisuusriskien hallinnan kehittäminen (Koneturva) -hankkeessa maatalousyrittäjiltä kysytään koneiden käyttöturvallisuudesta, käyttöohjeista ja käytettävyydestä.

Kyselyn toteuttaa MTT yhteistyössä Työterveyslaitoksen ja Nebraskan yliopiston kanssa. Hanketta rahoittavat Maatalousyrittäjien Eläkelaitos Mela ja Maatalouskoneiden tutkimussäätiö.

Kysely on auki osoitteessa:
www.webropolsurveys.com/koneturvakysely_2014.net

Vastaa kyselyyn 12.11.2014 mennessä. Vastaamalla tuet suomalaista maatalouskoneiden kehitystyötä. Vastanneiden kesken arvomme laadukkaat työhaalarit, radiokuulonsuojaimia, tavallisia kuulosuojaimia, lasten kuulonsuojaimia ja MTT:n uusimpia tutkimusraportteja.

Hankkeen tuloksena kootaan tilastotietoja yleisimmistä konetapaturmista ja niiden torjuntakeinoista uuteen koneturvallisuusoppaaseen. Koneturvallisuusopas julkaistaan keväällä 2016.

Lisätietoja hankkeesta:
arkko Leppälä, MTT, puh. 029 531 7459
Matts Nysand, MTT, puh. 029 531 7575
Ari Ronkainen, MTT, puh. 029 531 7686,
etunimi.sukunimi@mtt.fi

Maa- ja elintarviketalouden tutkimuskeskus MTT on Suomen johtava ruokajärjestelmän vastuullisuutta, kilpailukykyä ja luonnonvarojen kestävää hyödyntämistä kehittävä tutkimuskeskus, www.mtt.fi. 1.1.2015 MTT yhdistyy Metsäntutkimuslaitos Metlan, Riista- ja kalatalouden tutkimuslaitos RKTL:n ja Maa- ja metsätalousministeriön tietopalvelukeskus Tiken tilastopalveluiden kanssa Luonnonvarakeskukseksi, www.luonnonvarakeskus.fi