Verkostoituminen on kasvi-indigo-liiketoiminnan edellytys

Mikä yhdistää lampaan kasvattajia, prosessitekniikan osaajia, muotoilun asiantuntijoita ja erikoiskasvien viljelijöitä? Indigo – yksi vanhimmista kasviväreistä maailmassa, jonka juuret ovat kietoutuneet myös Suomen historiaan. Nykyisin värejä tuotetaan synteettisesti, mutta silti melkein kadonnut kulttuuri kiinnostaa yhä. Tervetuloa kuuntelemaan 2000-luvulla toteutettujen kasviväritutkimusten tuloksia Jokioisten Tietotaloon keskiviikkona 3.6.2009 klo 9-15.30. Tilaisuudessa kerrotaan nykyisestä hanketoiminnasta sekä visioidaan indigoon liittyviä kestäviä liiketoimintamahdollisuuksia. MORSINKO-VÄRILLÄ PITKÄ HISTORIA Morsingosta saatavaa indigoväriainetta on todennäköisesti käytetty Suomessa jo varhain. Viikinkiajoilta peräisin olevien Kaarinan ja Euran muinaispukujen värjäämiseen on ilmeisesti käytetty juuri morsingon indigoa. Varhaisimmat kirjalliset maininnat morsingosta ovat noin 1600-luvulta, jolloin lääketieteen tohtori Elias Tillander havaitsi kasvin kasvavan rannikollamme. Tieteelliseen tarkoitukseen morsinkoa viljeltiin Turussa 1760-luvulla. Eri viljelykasveihin liittyvässä selvityksessä tuli ilmi, että luonnonvaraisena Etelä-Suomen meren rannoilla tavattava morsinko ei kuulu alkuperäiseen kasvillisuuteen, vaan on ihmisen mukana kulkeutunut arkeofyytti. Vanhin morsinkoon liittyvä havainto on Salosta löytynyt hiiltynyt morsingon siemen, joka on arviolta ajalta 300 jKr. Varmaa ei kuitenkaan ole, että kasvia olisi alueella tuolloin viljelty. Sininen väri oli ennen synteettisten värien kehittämistä erityisen harvinainen, ja siksi morsinko oli Euroopassa hyvin arvostettu viljelykasvi aina 1800-luvun loppuun saakka. KASVIVÄRJÄYS UUTEEN NOUSUUN Mutta miksi jo kertaalleen unohduksiin painunutta kulttuuria tulisi elvyttää? Tehtyjen selvitysten mukaan yrityksissä on kiinnostusta myös kasviväreihin, vaikka synteettisiä onkin kaikista väreistä saatavissa. – Kasvivärien tuotantoon, erotukseen ja käyttöön liittyy yritystoiminnan mahdollisuuksia, jotka mielestämme tulee välittää yleiseen tietoisuuteen. Morsingosta saatavasta indigoväristä voivat niin maatilamatkailuyrittäjät kuin lammastarhaajat saada lisäarvoa tuotteisiinsa ja palveluihinsa, kertoo erikoistutkija Marjo Keskitalo MTT:stä. – Suurin pullonkaula on kasvivärin erotuksen koneellistaminen, jota varten tehtyä laitteistoa on tarkoitus tulevassa hankkeessa edelleen kehittää. Myös verkoston muodostaminen on ensimmäisiä askeleita orastavan liiketoiminnan kehittämisessä. Aihe liittyy Muuttuva maaseutuyritys - ennakoivan liiketoimintaosaamisen kehittäminen -hankkeeseen osana MTT:n Mahdollisuuksien maaseutu -tutkimusohjelmaa. Sen tavoitteena on parantaa maaseudun elinvoimaisuutta tuottamalla monitieteistä tutkimustietoa tukemaan maaseudun yritystoiminnan kasvua, maaseudun toimijoiden verkostoitumista, aluekehitystä sekä yhteiskunnallista ohjausta. Lue lisää: www.mtt.fi/mahdollisuuksien_maaseutu Tilaisuuden ohjelma: www.mtt.fi/tapahtumat