Yhteisprofessuurilla ja rahoituspotilla draivia navettateknologian kehittämiselle

​MTT:n koordinoimien navettateknologiahankkeiden saama merkittävä rahoitus sekä kesäkuun alussa alkanut MTT:n ja Itä-Suomen yliopiston yhteisprofessuuri vahvistavat maidontuotannon tutkimusta Pohjois-Savossa.

NYT-hankkeet (Nykyaikaisen navettateknologian investointi- ja osaamisverkosto) ovat saaneet yhteensä 900 000 euron rahoituksen Euroopan aluekehitysrahastolta sekä Euroopan sosiaalirahastolta. Pohjois-Savon liiton ja Pohjois-Savon ELY-keskuksen myöntämä rahoitus on vuosille 2010 - 2012. Hankkeiden kokonaisbudjetit ovat yhteensä reilut miljoona euroa.

MTT:n kanssa hankekokonaisuutta toteuttavat Itä-Suomen yliopisto, Savonia-ammattikorkeakoulu, Ylä-Savon ammattiopisto sekä Savon ammatti- ja aikuisopisto.

Mononen eläinten hyvinvoinnin yhteisprofessuuriin

MTT:n Huomisen maatila -tutkimusohjelmaan kuuluvaan NYT-hankekokonaisuuteen liittyy vahvasti myös kotieläinten hyvinvoinnin ja hyvinvointiteknologian tutkimus. Tätä työtä tukee tuore MTT:n ja Itä-Suomen yliopiston välinen yhteisprofessuuri, jota ryhtyy hoitamaan eläinten käyttäytymisen ja hyvinvoinnin professori Jaakko Mononen.

Yhteisprofessuurin myötä perustetaan MTT:n ja Itä-Suomen yliopiston tutkijoiden yhteinen eläinten hyvinvoinnin ja hyvinvointiteknologian tutkimusryhmä.

Lypsykarjatalous kilpailukykyiseksi

Kasvavien maitotilojen on pysyttävä uudistuvan navettateknologiakehityksen mukana. Oikein mitoitetuilla teknologiavalinnoilla on suuri merkitys, ja virheinvestoinnit voivat heikentää tilan tulosta.

– Tämä hankekokonaisuus tuottaa tietoa uusista eläinten terveyden ja hyvinvoinnin seurannan ratkaisuista ja teknologioista sekä niiden käyttökelpoisuudesta. Tuloksia hyödynnetään tuotantoriskien ennakoinnissa ja tehokkaammassa hallinnassa, kertoo hankkeen valmistelusta vastannut vanhempi tutkija Jutta Siivonen MTT:stä.

Maaningalle rakennetaan nykyaikaisten navettateknologioiden suomalainen koelaboratorio. Tästä kertyvä tieto ja kokemukset saadaan nopeasti siirrettyä maidontuottajien, opetuksen, neuvonnan sekä koko maitoelinkeinon käyttöön.

professori Jaakko Mononen, Itä-Suomen yliopisto,
jaakko.mononen@uef.fi, puh. 040 355 3127, ryhmäpäällikkö Jutta Siivonen, MTT, jutta.siivonen@mtt.fi, puh. 0400 594 465

MTT (Maa- ja elintarviketalouden tutkimuskeskus) on johtava maatalous- ja elintarviketutkimusta sekä maatalouden ympäristöntutkimusta tekevä laitos. Tutkimusalojamme ovat bioteknologia- ja elintarviketutkimus, kasvintuotanto, kotieläintuotanto, talous, teknologia ja ympäristö. Tuotamme ja välitämme tieteellistä tutkimustietoa sekä kehitämme ja siirrämme teknologiaa koko maatalous- ja elintarvikesektorille. Lisätietoja www.mtt.fi