Ainutlaatuinen ja ympäristöystävällinen Munax-kanala Mynämäelle

Kananmunatalo Munax Oy on alusta asti toiminut suunnannäyttäjänä kananmuna-alalla. Munax on tuotekehittänyt kananmunasta ainutlaatuisia uusia tuotteita niin kotitalouksille kuin ammattikeittiöön.

Kananmuna on itsestään upea tuote, ja tuotekehityksen ansiosta kananmunaa pystyy tänä päivänä nauttimaan myös heti syötävinä välipaloina. Ammattikeittiöön on kehitetty käyttövalmiit tuoretuotteet, jotka tuovat ammattikeittiöön hygieenisyyttä ja tehokkuutta. Kaikkia tuotteita yhdistää se, että ne valmistetaan Suomessa ja suomalaisesta kananmunasta.

–  Tahto tehdä tästä huippuraaka-aineesta heti nautittavaa ja arkea helpottavaa ruokaa, on inspiroinut meitä koko ajan eteenpäin. Yksi tärkeä syy oman Munax-kanalan rakentamiseen tulee ulkomailta ja vientimarkkinoilta. Toinen tärkeä kulma oli, että tämän hankkeen myötä pääsimme suunnittelemaan kanalan ympäristöystävälliseksi ja vahvaksi osaksi kokonaisvaltaista kiertotaloutta, kertoo Munax Oy:n toimitusjohtaja Janne Torikka

Munax-kanala poikkeaa muista Suomen kanaloista. Se on rakennettu niin, että kananmunat kulkevat kuljetinta pitkin suoraan pakkaamoon missä ne pakataan extra tuoreina rasioihin. Tämä tapa vähentää käsittelykertoja ja tuottaa entistä hygieenisempiä kananmunia. Kananmunien siirtelystä ei synny ylimääräisiä kuljetusmatkoja.

–  Tällä tavalla saamme myös entistä tuoreempia kananmunia kauppojen hyllyille Laitilan Kanatarhan tuotebrändin alla myytäväksi.  Tämä on Suomen ensimmäinen näin rakennettu kanalakokonaisuus, jatkaa Torikka.

Ympäristön kuormitus 50 % vähemmän kuin tavallisessa kanalassa

Toinen huippuominaisuus Munax-kanalassa on se, että kanojen tuottama lanta kuivatetaan ja jalostetaan kuivaksi ja hygienisoiduksi luomulannoitteeksi. Koska lanta kuivatetaan suoraan tilalla, syntyy päästöjä huomattavasti vähemmän tavalliseen kanalaan verrattuna. Kuivaan lannoitteeseen saadaan sidottua 50 % enemmän typpeä. Lannoitteen mukana ravinteet ja hiili palautuvat takaisin maaperään kasvien käytettäväksi. Kun märkä lanta kuivatetaan, ei synny pelloilta valumia vesistöön ja näin ollen Saaristomeren tila kohenee samalla.

– Ympäristö on se, jonka jätämme jälkeemme. Tässä uudessa kanalassa päästään 50 % pienempiin päästöihin tavalliseen kanalaan verrattuna. Yksi tärkeä osa ympäristöasioita on, että kanojen märkä lanta kuivatetaan kanojen itsensä tuottamalla lämmöllä heti täällä tilalle. Näin ei synny myöskään hajuhaittoja. Kuivatettu lanta hygienisoidaan ja pelletoidaan Mynämäellä sijaitsevan Fertilex Oy:n toimesta. Hajuhaitat ja valumat vesistöihin loppuvat myös niiltä pelloilta, missä käytetään Fertilexiä eli tätä kuivatettua lannoitetta. Myymme tätä orgaanista lannoitetta ympäri Suomen. On hieno viedä eteenpäin hanketta, joka katsoo vahvasti tulevaisuuteen huomioiden ympäristön monimuotoisuuden, kanojen hyvinvoinnin ja sitä kautta laadukkaan kananmunan, toteaa projektia johtanut Juhani Torikka.

Kanalassa on käytetty uusinta huipputekniikkaa. – Tällä tekniikalla pystymme ”kuuntelemaan” kanan toiveita entistä paremmin. Pystymme esimerkiksi kohdistaan tuuletuksen paikkaan, missä kanoja kokoontuu enemmän, jatkaa Juhani Torikka.

Kanala on rakennettu paikkaa, missä ympäristön vaikutusten arviointi on suoritettu.  –  Mynämäki on alusta asti auttanut löytämään Munaxille sellaisen tontin, että uuden rakentaminen ei haitannut ympäristöä eikä asukkaitamme. Yritys on jo rakennusaikana tuonut hyvää virettä alueella ja tulee jatkossakin työllistämään lähes 20 henkeä vakituisesti, toteaa Matti Helenius Mynämäen Yritysvoima Oy:stä.

Tämän kanalan kananmunat myydään Laitilan Kanatarhan brändin alla.

Yhteydenotot:
Lisa Savola
markkinointi- ja viestintäjohtaja
p./WhatsApp +358 50 3428668
lisa.savola@munax.fi

Vuonna 2003 perustettu Munax on noussut kasvavaksi ja innovatiiviseksi elintarvikeyritykseksi. Vuonna 2019 Munaxin liikevaihto oli 45 miljoonaa euroa. Meillä työskentelee 100 työntekijää. Munax Oy:lle on myönnetty kansainvälisen vaatimustason FSSC 22000 -elintarviketurvallisuusjärjestelmän sertifikaatti. Lisätietoja munax.fi