• Munax Oy/

Kananmuna on melkoinen vitamiinipommi – Tuottajalle kiitos -rahat suoraan tuottajille

Kananmuna on kovin pieni elintarvike, mutta sillä on kokoaan suurempi merkitys ravitsemuksessa. Kananmuna on paljon muutakin kuin vain hyvä proteiinin lähde. Se sisältää monia tärkeitä ravintoaineita ja pitää Suomen maaseudun elinvoimaisena.

Kananmunapakkaamo Munax pitää tärkeänä sitä työtä, mitä maatiloilla tehdään.

­­­ – Laitilan Kanatarhan kananmunat ovat olleet Keskon Tuottajalle kiitos -kampanjassa mukana jo vuodesta 2019. Viime vuoden Tuottajalle kiitos -kampanjan tuotto oli peräti 50 000 €, jonka kananmunapakkaamo Munax Oy tilittää kahdellekymmenelleviidelle mukana olevalle tilalle, kertoo Munax Oy:n toimitusjohtaja Matti Nyfors

– Tuottajille Kiitos on hieno kampanja ja on ilo ohjata kyseinen summa suoraan tiloille, sillä tilojen kehittyminen vaatii investointeja. Olemme ylpeitä kaikista tuottajistamme. Näemme asian niin, että kun tila voi hyvin niin myös siellä olevat kanat voivat hyvin ja ovat onnellisia. Onnelliset kanat taas tuottavat laadukkaita kananmunia, jatkaa Nyfors.

Kesko.fi-sivuilla kerrotaan Tuottajalle Kiitos -kampanjasta. Tarkoituksena on, että toimintamallilla tarjotaan kuluttajille mahdollisuutena lisätä omien arvojen mukaisia valintoja, jossa tuotteiden tuottajat saavat vielä lisäpanostuksen omaan työhönsä.

Kananmuna on kaikenikäisten ruoka ja melkoinen vitamiinipommi

Pieni, soikea ja kovakuorinen pakkaus on tärkeä lähde mm. välttämättömille tyydyttymättömille rasvahapoille, raudalle, fosforille, hivenaineille, rasvaliukoisille vitamiineille (A, D, E ja K) ja useimmille vesiliukoisille B-vitamiineille. Kananmuna sisältää lähes kaikkia vitamiineja, ainoastaan C-vitamiinia kananmunassa ei ole ollenkaan.

Kananmuna on hyvä ja tasapainoinen ravinnonlähde kaikenikäisille ihmisille. Kananmuna tukee kehon kasvavia ravinnontarpeita kasvuvaiheessa olevilla lapsilla ja nuorilla. Kananmuna täyttää hyvin, joten se pitää nälän pitkään loitolla.

Ikääntyvillä ravinnon kaloritarve puolestaan pienenee ja kehonkoostumus muuttuu: rasvakudoksen määrä kasvaa, lihasmassa vähenee noin 1 % vuodessa 50 ikävuodesta lähtien. Energiankulutus pienenee lihasmassan ja fyysisen aktiivisuuden vähentymisen myötä, mutta ravintoaineiden tarve pysyy entisellään ja ravinnon laatuun on kiinnitettävä entistä enemmän huomiota.

– Kananmuna on kokonaisuudessaan upea lähiruokatuote koko perheelle. Suurin osa kananmunan sisältämistä vitamiineista sekä terveelliset rasvahapot sijaitsevat keltuaisessa, kun taas valkuainen on rasvattomuutensa, kolesterolittomuutensa ja silti hyvän proteiinipitoisuutensa ansiosta mm. laihduttajien ja ikääntyvien ihmisten suosiossa, kertoo Matti Nyfors.

Lisätietoja:
toimitusjohtaja Matti Nyfors, 050 3837843, matti.nyfors@munax.fi