Limen makuinen uutuus – kananmunanvalkuaistuote vähentämään ruokahävikkiä

Julkaisuvapaa heti

Munax Oy on kananmunatalo, joka pakkaa kananmunia ja jalostaa kananmunasta tuotteita kuluttajille, ammattikeittiöön ja teollisuudelle.  Laitilassa sijaitsevat tilat ovat laajentuneet moneen kertaan uusien investointien myötä.  Yksi suurimmista investoinneista oli vuosi 2011, kun uusi nestemäisiä kananmunatuotteita valmistava yksikkö aukesi.

– Nestemäisten kananmunatuotteiden valmistamisen aloittaminen on ollut merkittävä kohta Munaxin tarinassa, kertoo Munax Oy:n toimitusjohtaja Janne Torikka

Kananmunan kulutus on jatkunut jo viisitoistavuotta peräkkäin, yhtä pitkään, kun Munax on ollut olemassa. Tällä hetkellä eniten nousee juuri kananmunatuotteiden kulutus. Uutuustuotteita on tullut markkinoille viime vuosina melkoisesti.

– Kun aloitimme nestemäisten tuotteiden valmistamisen, huomasimme melko pian, että valkuaista näyttää jäävän käytettäväksi myös muihin tuotteisiin. Kulutuksen nousun myötä perustimme oman tuotekehitystiimin, joka lähti juuri ensisijaisesti miettimään valkuaistuotteita ja vähentämään ruokahävikkiä tekemällä valkuaista valmiita tuotteita, jatkaa Torikka.

Ensimmäinen valkuaistuote markkinoille

Ensimmäinen valkuaistuote kuluttajapuolelle lanseerattiin vuonna 2014, Proegg Nestemäinen Valkuainen 500 g. Suomalaisista kananmunista valmistettu valkuaistuote saavutti heti suosion laihduttajien ja Fitness-urheilijoiden joukossa. Nestemäistä valkuaista on helppo lisätä puuroon, valmistaa maidottomia omia smoothieta ja rasvattomia munakkaita. Nyt myöhemmin tuote on saavuttanut leivontapuolen ihmiset. Valkuainen vaahtoutuu vaivattomasti ja marengin tekeminen on helppoa, eikä tarvitse heittää keltuaisia roskiin.

Vuonna 2015 lanseerattiin ensimmäiset valkuaismoothiet, joiden koostumus oli 80 % pastöroitua valkuaista ja 100 % marjasoseita. Keväällä 2018 oli toisen sukupolven juomien vuoro.

– Tuotekehityksemme ja osaavien ulkopuolisten kehittelijöiden käsissä syntyi uuden koostumuksen mukainen Munax valkuaisjuoma. Nyt syksyllä kauppoihin saapuu uutuusmaku Lime. Lime on todella raikas ja hyvänmakuinen tuote, kertoo Torikka. Myös valmiiksi kypsennetty valkuaispatukka löytyy kauppojen hyllystä. Tuotetta myydään myös ulkomaille, joten se on löytänyt hyvin oman kuluttajakuntansa.

Kananmuna koostumuksesta 1/3 osa on keltuaista ja 2/3 osa on valkuaista. –  Uusien tuotteiden kautta olemme nyt pystyneet hyödyntämään kaikki meillä kulkevien kananmunien kaikki osat täydellisesti. Kiitos kuuluu kuluttajille, jotka valitsevat kotimaisen, lähellä tuotetun tuotteen ostoskoriinsa, iloitsee Torikka.

Kananmunan valkuaisen vahvuudet

Kananmunan valkuaisen vahvuus on täydellinen aminohappoketju ihmiselle toisin sanoen proteiini, mikä tulee kananmunan valkuaisesta, on parasta proteiinia ihmiselle. Kananmunan keltuainen pitää sisällään vitamiinit ja terveelliset rasvahapot, kun taas valkuainen on rasvattomuutensa ja kolesterolittomuutensa ansiosta mm. laihduttajien suosiossa.

Proteiinin tehtävänä on muodostaa kasvuaikana uusia kudoksia. Kaikenikäiset ihmiset tarvitsevat proteiinia kudosten uusiutumiseen. Proteiini lisää myös elimistön vastustuskyky muodostamalla vasta-aineita ja proteiinit kuljettavat ravintoaineita veressä.

Kansainvälistä kananmunapäivää vietetään perjantaina 12.10.2018

Lisätietoja: