• Munax Oy/

Munax Oy:n kananmunatuottajien tuottajahinta nousee ja pääsiäistä vietetään kovan kulutuksen merkeissä

Koronan aikana on korostunut entisestään arvostus siitä, miten tärkeää maaseudullamme asuvat yrittäjät ovat ja miten tärkeää työtä he tekevät kotimaisen ruokatuotannon eteen.

– Meille Munaxille on aina tuottajat olleet tärkeässä asemassa, olemmehan me omistajat itsekin tuottajia. Nyt koronan aikana haluamme nostaa esille niitä, jotka varmistat niin arjessa kuin poikkeustilanteessa kotimaisen ruuan saatavuuden. Koronan tuoma lisääntynyt kulutus mahdollistaa, että voimme nyt nostaa tuottajahintaa. Nostimme kananmunan tuottajahintaa virikehäkki- ja lattiatuotannossa. Neljästä tuotantotavasta nämä edustavat 90 %. Toinen tärkeä syy on koronasta johtuva rehun hinnan nousu ja haluamme kompensoida siitä syntyviä kustannuksia tuottajillemme, kertoo Munax Oy:n toimitusjohtaja Janne Torikka.

Korona on vaikuttanut myös rehun hintaan. Jotta eläimet saavat tasapainoisen ja hyvän rehun, lisätään rehuihin vitamiineja ja aminohappoja. Näiden hinta on noussut alkuvuodesta merkittävästi. Nousu on tuotekohtaisesti 30 % – 70 %.

Pääsiäistä vietetään nyt kotona

Pääsiäinen näkyy myös mynämäkeläisen kanalanpitäjä Janne Laaksonen arjessa. Hän on jo kolmannen polven kanatilanpitäjä. Työpäivät ovat aina pääsiäisen aikaan olleet kiireiset.

– Leikkisästi sanomme, että munat viedään näin pääsiäisen aikaan suoraan pesästä. Meillä tilalla on satsattu eläinten hyvinvointiin. Olemme ylpeitä, kun voimme tuottaa maailman parhaita munia lähialueen viljasta, ekologisesti modernia tekniikkaa hyväksikäyttäen. Näissä munissa maistuu kanojen hyvinvointi ja puhtaat suomalaiset maut, kertoo Kanax Oy:n toimitusjohtaja Janne Laaksonen.

Pääsiäinen on kananmunan yksi suurimmista sesongeista. Tämä edullinen, suomalainen raaka-aine esiintyy pääsiäispöydissä niin lisukkeina, leivonnaisissa kuin koristeinakin.

Kananmunan kulutus on noussut koronan vaikutuksesta. Kananmunaa on riittänyt toistaiseksi hyvin ja näyttää, että pääsiäisenä osa tuotantomuodoista voi tilapäisesti loppua, mutta kananmunaa pitäisi riittää jokaiselle.

Tuoreet munat kannattaa herkutella sellaisenaan, ja nauttia vaikka pääsiäisen väreissä. Munan voi värjätä luonnonmukaisesti esimerkiksi paprikajauheella, kurkumalla tai vihreällä teellä, tietää Laaksonen.

Lisätietoja: Janne Torikka, Munax Oy, puh. 0500420143, janne.torikka@munax.fi

Vuonna 2003 perustettu Munax on noussut kasvavaksi ja innovatiiviseksi elintarvikeyritykseksi. Vuonna 2019 Munaxin liikevaihto oli 45 miljoonaa euroa. Meillä työskentelee 100 työntekijää. Munax Oy:lle on myönnetty kansainvälisen vaatimustason FSSC 22000 -elintarviketurvallisuusjärjestelmän sertifikaatti. Lisätietoja munax.fi