Munaxilta vastuullisuutta – soijavapaakananmuna ja luomukelpoinen lannoite

Ympäristö on se, jonka jätämme lapsillemme – kerrotaan Munaxilta uutuuslanseerauksien syiden lähtökohdista.

Munax Oy vuonna 2003 perustettu kananmunatalo, joka on alusta asti panostanut eläinten hyvinvointiin ja ympäristöasioihin. Kanojen hyvinvointi on kaikkein tärkein asia, ja tärkeä on katsoa myös eteenpäin ja tutkia uusia vastuullisia valintoja sitä mukaan, kun uudet valinnat mahdollistuvat.

Kanojen täysmääräiseen ravintoon kuuluu tarpeellinen määrä valkuaista ja tällä hetkellä kanojen rehuihin lisätään vastuullisesti tuotettua soijaa. Nyt Munax Oy on tuotekehittänyt myös rehun, jossa soija korvataan kotimaisilla valkuaislähteillä ja tuovat markkinoille soijavapaan kananmunarasian.

Tämä uusi soijavapaarehu on vaatinut pitkäkestoista tuotekehitystä. Mistään ihan pienestä tuotekehityksestä ei ole kyse, eikä muutos tapahdu yhdessä yössä, mutta on iso askel vastuullisuuteen. Soijaa viljellään monissa maissa, mutta suurin osa soijasta tuotetaan Brasiliassa, Argentiinassa ja Yhdysvalloissa ja monissa maissa sen viljely aiheuttaa metsäkatoa ja muita ongelmia luonnon monimuotoisuudelle. Tämä on se syy, miksi Munax Oy on lähtenyt tutkimaan toista vaihtoehtoa.

– Tuotekehitystä on hyvä viedä eteenpäin, koska teemme yhteistyötä lähellä sijaitsevan Agrox-rehutehtaan kanssa. Agroxin vahvuutena on, että se käyttää lähialueen viljelijöiden viljoja, joten kaiken tuotekehityshyödyn lisäksi, hiilijalanjälki jää pieneksi. Rehun tekeminen on ammattilaisten osaamista ja laadukkaasta rehusta syntyy eläinten hyvinvointi, kertoo Munax Oy:n toimitusjohtaja Janne Torikka.

– Kasvipohjainen ja soijavapaa ravinto kiinnostaa vastuullisesti toimivia ihmisiä ja olemme lähteneet vastaamaan kuluttajien palautteisiin. Kauppoihin on tulossa oma rasia, jotta kuluttajat löytävän kyseisen rasian. Rasiassa on selvästi mainittu, että kanojen ruokinnassa ei ole käytetty soijaa, kertoo Munax Oy markkinointi- ja viestintäjohtaja Lisa Savola.

Sidomme hiilen takaisin maaperään uudella Fertilex-lannoitteella

Munax Oy on lähtenyt kehittämään myös kananlantaa tiiviissä yhteistyössä Fertilex Oy:n kanssa. Fertilex Oy on Mynämäellä sijaitseva yritys, joka kuivattaa kanojen lantaa hygienisoiduiksi pelleteiksi. Fertilexin tapa toimia on Suomen ensimmäinen ja koko prosessi poikkeaa muista lannoitevalmistajista, koska raaka-aine kuivatetaan kanojen itsensä tuottamalla lämmöllä. Märkä lanta muuttuu luomukelpoiseksi pelletiksi, joka vie ravinteet suoraan kasvin juureen, eikä aiheuta valumia vesistöön. Tämän lisäksi orgaaninen lannoite sitoo tehokkaasti hiilen takaisin maaperään ja vahvistaa humuskerrosta.

– Olemme todella innoissamme tästä hankkeesta. Ympäristö on se, jonka me jätämme lapsillemme ja siitä täytyy pitää hyvää huolta. Hiilidioksidipitoisuutta voidaan vähentää sitomalla hiiltä ilmakehästä. Hyvinvoiva maatalousmaa ja kasvinviljely sitovat ilmakehän hiilidioksidia ja toimivat siten hiilinieluna. Fertilex 6-1-2 lannoitetta myydään niin viljelijöille kuin kotitalouksille. Viljelijöille hyötyjä on monia, mutta yksi tärkeä on vahvistaa orgaanisella lannoitteella tärkeää humuskerrosta. Kotitaloudet saavat tuotteen käyttöönsä kevään aikana. Laittamalla tätä tuotetta kotipuutarhaan pääsee kuluttaja kompensoimaan tuottamaansa hiiltä, jatkaa Torikka