• Munax Oy/

Munaxin fermentaatioinnovaatio synnytti uudenlaisen proteiinivälipalan olemassa olevaan kategoriaan

Uusi haastaja lusikoitavien välipalojen ryhmään - PURE Snack -välipala valkuaisesta ruokakaupoissa

Suomessa syödään mittava määrä lusikoitavia tuotteita. Munax Oy tuo syyskuussa kauppoihin nyt uutuuden PURE Snack -välipalan.  Pure Snack -välipalauutuuden kaltaisia tuotteita ei ole ennestään markkinoilla, joten kyseessä on upea suomalainen innovaatio. Tuotteelle on haettu myös patenttia.

Mistä uusi tuoteinnovaatio on saanut alkunsa?

- Lähestyin viisi vuotta sitten Business Finlandia ja kerroin ajatuksesta lähteä kehittämään markkinoille fermentoitua eli hapatettua kananmunatuotetta. Moni muu raaka-aine on tässä onnistunut, joten miksei myös kananmuna. Tässä nyt ollaan uuden lusikoitavan tuotteen kanssa.  Meillä on todella hyvä oma tuotekehitystiimi, joka toteutti hankkeen menestyksekkäästi ja uusi tuote Pure Snack on nyt valmis lanseerattavaksi, valaisee Munax Oy:n toimitusjohtaja Janne Torikka

Pääraaka-aine on kananmunan valkuainen. Fermentointi mahdollistaa tuotteen valmistamisen ilman säilöntäaineita. Tuote on maidoton, viljaton, soijaton ja sisältää paljon täyttävää proteiinia, joten se tulee vastaamaan moneen ruokatrendiin.

Fermentoinnin vaikutukset kananmunaan ja terveyteen

Fermentointi tunnetaan ikivanhana, säilyvyyttä parantavana menetelmänä. Siihen tarvitaan oikein valitut mikrobikannat eli hapate ja hiilihydraatteja eli sokereita mikrobikasvun mahdollistamiseksi.

- Kananmuna tuo prosessiin proteiinin, jota mikrobit sopivalla tavalla pilkkovat ja muokkaavat. Näin muodostuu tuotteelle oikea rakenne, maku ja samalla lisääntyvän happamuuden ansiosta säilyvyys, vieläpä ilman säilöntäaineita, kertoo elintarviketieteiden dosentti Jukka Kaitaranta. Jukka Kaitaranta on tehnyt merkittävän uran elintarvikkeiden tuotekehityksen parissa. Kaitaranta tunnetaan mm. Benecolin ja heti käyttövalmiin, patentoidun Laitilan Kanatarhan munavoin kehittämisestä.

Fermentoidut tuotteet yleisesti tunnetaan ravitsemuksellisesti terveysvaikutteisina ja ruoansulatuskanavan mikrobistoa tukevina, jatkaa Kaitaranta.
Fermentoinnin on tutkimuksissa osoitettu vähentävän allergeenisuutta ja fermentoitu munanvalkuainen alentaa seerumin kolesterolia korkeakolesterolisilla henkilöillä

Uudet innovaatio inspiroivat viemään suomalaista kananmunaa ulkomaita myöten

Munax Oy on jo vuodesta 2015 asti panostanut merkittävästi omaan tuotekehitykseen. Munaxin strategia on ollut pitää tuotekehitys Suomessa ja sitä kautta nostaa kotimaisen raaka-aineen jalostusarvoa. Tämä on mahdollistanut myös viennin kasvun ja yrityksen kansainvälistymisen.

- Meillä on koko olemassaolon ajan, vuodesta 2003 alkaen ollut halu viedä kananmunaa uudelle tasolle. Olemme halunneet tehdä kuluttajille tuotteita, jossa tämä upea raaka-aine on heti nautittavassa herkullisessa muodossa. Tämän parempaa elintarviketta ei ihmiskropalle ole sen ravitsemuksellisen koostumuksen takia. Aminohappoketjut pystytään käyttämään 100 % hyödyksi. Maitokin on hyvä proteiinin lähde, mutta ei yhtä hyvä kuin kananmuna on, jatkaa Torikka.

PURE Snack -välipala on uudenlainen lusikoitava tuote. Tuote ei sisällä säilöntäaineita, eikä makeutusaineita. Pääraaka-aine on suomalainen kananmunan valkuainen ja sisältää aitoja marjoja ja hedelmiä. Maidoton, soijaton, viljaton.

Yhteydenotot: