Orgaanisista lannoitteista ratkaisu vesien rehevöitymiseen

Itämeren ja Saaristomeren hyvinvoinnista on puhuttu pitkään. Jotta puheet johtaisivat myös tekoihin, on Mynämäkeen investoitu laitos, joka kuivattaa märän kananlannan kuivaksi ravinnerikkaaksi lannoitteeksi.

Kuiva hygienisoitu pelletti ei aiheuta valumia ja sitä on helppo kuljettaa ympäri Suomen, myös niihin peltoihin, missä valumat aiheuttavat vesistöjen rehevöitymistä.

Fertilex Oy on Suomen ensimmäinen laitos, jonka koko prosessi on mietitty ekologisesti. Ainutlaatuisen tästä laitoksesta tekee se, että märkä lanta kuivataan kanojen itsensä tuottamalla lämmöllä. Kanojen tuottama lämpö ohjataan puhaltimien kautta lantakuljettimille. Kuivattu lanta hygienisoidaan ja pakataan helposti kuljetettavaan muotoon.

Jotta konkreettisia muutoksia saadaan aikaan, näemme me kaksi tehokasta keinoa, jolla valtiovalta voisi edesauttaa Saaristomeremme ja koko Itämeren ongelmien ratkaisua todella tehokkaasti. Ensimmäinen asia olisi orgaanisten lannoitteiden sekoitevelvoite ja sen myötä ympäristökorvausjärjestelmän päivittäminen. Toinen on investointitukien kohdistaminen riittävän suuriin investointeihin, joilla saadaan kerralla enemmän aikaan, tiivistää Fertilexin hallituksen jäsen Henrik Lindegrén.

Matalan kuivauslämpötilan ansiosta kuivausprosessi ei hukkaa lannan sisältämää typpeä ja tällöin ammoniakkipäästöt pienenevät merkittävästi. Lannan suorasyöttö kanalasta kuivausprosessiin estää ravinteiden haihtumisen lisäksi maa-aineksien pääsyn tuotteeseen. Tuote on luomukelpoinen, mutta se sopii myös tavanomaisten peltojen rikastuttajaksi. Lisäksi orgaaninen lannoite sitoo hiiltä maaperään samalla elvyttäen peltojen humuskerrosta, toisin kuin kemialliset lannoitteet. Hyvä humuskerros myös omalta osaltaan estää valumia, sillä hyvä ja mehevä maaperä pystyy imemään ravinteet paremmin maaperään.Fertilex Oy on perustettu tuomaan ratkaisu nestemäisten lietteiden muuttamiseksi kuivaksi pelletiksi. Fertilex-pelletti on kuiva, hajuton ja hygienisoitu luomukelpoinen lannoite niin maanviljelijöille kuin kotiin kukkaruukkuihin ja puutarhaan. Fertilex Oy tulee käsittelemään ykkösvaiheessa 7 % koko Suomen kananlannasta.

Itämeripäivää vietetään 27.8.2020 John Nurmisen säätiön organisoimana.

Lisätietoja:
Fertilex Oy, hallituksen puheenjohtaja Janne Torikka, puh. 0500 420 143
Fertilex Oy, hallituksen jäsen, Henrik Lindegrén, puh. 0440321075

Fertilex Oy on perustettu tuomaan ratkaisu nestemäisten lietteiden muuttamiseksi kuivaksi pelletiksi. Fertilex-pelletti on kuiva, hajuton ja hygienisoitu luomukelpoinen lannoite niin maanviljelijöille kuin kotiin kukkaruukkuihin ja puutarhaan. www.fertilex.fi