Tuottajalle kiitos -tuotteiden rahat suoraan tuottajille

Laitilan Kanatarhan kananmunat ovat olleet Keskon Tuottajalle kiitos -kampanjassa mukana jo vuodesta 2019. Tänään tilitetään huikeat 50 000 € takaisin kahdellekymmenelle kolmelle tilalle. Tämän summa kananmunapakkaamo Munax Oy jakaa lyhentämättömänä mukana oleville tiloille.

- Tuottajille Kiitos on hieno kampanja ja on ilo ohjata kyseinen summan suoraan tilalle. Tilan kehittyminen vaatii investointeja. Olemme ylpeitä kaikista tuottajistamme. Näemme asian niin, kun tila voi hyvin on siellä onnelliset kanat. Onnelliset kanat taas tuottavat laadukkaita kananmunia, kertoo Munax Oy:n toimitusjohtaja Janne Torikka.

Ulkokanojen kananmunat ovat yksi tuote, joka on Tuottajalle Kiitos -tuotteena. Ulkokanatuotantomuoto saapui Suomeen vasta vuonna 2013 Munaxin ja Suomen viranomaisten tuloksellisella yhteistyöllä. Ulkokanojen munat eli Free Range -munat ovat suosittuja Euroopassa ja Ruotsissa ja saapuvat näin myös tuolloin Suomeen.

– Ulkokanojen kanssa on todella mukava touhuta. Kanoilla on mahdollisuus päivittäiseen ulkoiluun ja virikkeelliseen touhuamiseen ympäri vuoden. Tuottajalle kiitos -toimintamallin myötä on ollut hienoa huomata miten suomalainen kuluttaja arvostaa myös meidän työtämme alkutuotannossa. Pyrimme kiitoksen myötä tekemään entistä laadukkaampia tuotteita ja myös osaltamme ostamaan kaiken saatavissa olevat tuotantopanokset kotimaisina, kertoo laitilalainen ulkokanalan yrittäjä Topi Oikari

Kesko kertoo omassa tiedotteessaan, että korona-aika lisäsi kotimaisten ja lähituotteiden arvostusta. Korona-aikana on vietetty runsaasti aikaa kotona hyvää ruokaa valmistaen. Samalla kuluttajat ovat arvostaneet korkealle kotimaisen laadukkaan ja puhtaan ruuan tuotannon.  K-ruoka.fi-sivuilla kerrotaan Tuottajalle Kiitos -kampanjasta. Tarkoituksena on, että toimintamallilla tarjotaan kuluttajille mahdollisuutena lisätä omien arvojen mukaisia valintoja, jossa tuotteiden tuottajat saavat vielä lisäpanostuksen omaan työhönsä.

Kananmunan kulutus noussut koronavuoden aikana

Kananmunan kulutus on kasvanut viimeisten 15 vuoden ajan tasaisesti. Uudet suomalaiset tutkimustulokset kananmunan terveellisistä vaikutuksista mm. muistisairaiden hoitoon ja positiivinen vaikutus kakkostyypin diabeteksen hoitoon ovat lisänneet kulutusta. Tämän lisäksi viime vuonna Covid19 aikana on tutkittu D-vitamiinin vaikutusta sairastumiseen ja lehdissä on nostettu esille, miten kananmunassa on luonnollista D-vitamiinia ja sillä on todettu olevan hyötyä ihmiselle.

Koronavuoden aikana kananmunan kokonaiskulutus on noussut (2020/12 kk) 5,6 %. Kananmunien kulutus on noussut 6,2 % ja munavalmisteiden käyttö on kasvanut 2,7 %. (Kantar TNS Gallup)

- Munax Oy on laajentanut toimintaansa myös kananmunien tuotekehitykseen ja tekee tällä hetkellä kananmunasta myös heti käyttövalmiita kananmunatuotteita. Kananmunan laadukas proteiini ja kananmunan ominaisuus pitää nälkä poissa, ovat jo niin kuluttajien kuin ammattikeittiöväen tiedossa. Tästä syystä kananmunaa nähdään useasti myös noutopöytien herkuissa, jatkaa Torikka

Keskon tiedote täältä

Yhteydenotot:

Munax Oy on ympäristöasiat huomioon ottava ja vastuullisesti toimiva elintarviketalo. Olemme vieneet kananmunan tuotekehityksen uudelle tasolle ja tuoneet markkinoille kananmunasta paljon uusia ja innovatiivisia palkittuja elintarvikkeita. Valmistamme tuotteet Suomessa, suomalaisista kananmunista. Kananmunia ja munatuotteitamme löytää vähittäiskaupasta, Food Servicesta ja teollisuuden raaka-aineista. Tuotteemme valmistetaan niin kotimaan kuin vientimarkkinoille. Työllistämme 100 henkilöä ja vuonna 2019 liikevaihtomme oli 45 miljoonaa. Munax Oy on perustettu vuonna 2003 ja tällä hetkellä meillä on kolme toimipistettä, päätoimipiste Laitilassa ja muut yksiköt Kustavissa ja Mynämäellä.