Vastuullinen valinta maistuu myös sisäisesti

Elintarvikkeen valinnassa perinteisesti vaikuttavat maku, laatu ja hinta. Muuttuuko elintarvikkeen maku pään sisällä, kun tuote tukee arvoja, jotka tuottavat hyvää mieltä?

Makuasiat ovat aina henkilökohtaisia, mutta itse uskon siihen, että tuotteen vastuullisuus muuttaa pään sisäistä makua. Kun tietää, että omalla valinnalla pystyy vaikuttamaan samalla ympäristön asioihin, on helpompi napata tällainen tuote ostoskoriin ja nauttia siitä hyvin mielin. Meidän uutuustuote Vastuullinen valinta -kananmunarasia on hyvä esimerkki tuotteesta, missä arvojen kunnioittaminen tuo lisäarvoa, pohtii Munax Oy:n markkinointi- ja viestintäjohtaja Lisa Savola

Vastuullinen valinta -rasian kananmunien tuottamisessa on huomioitu ympäristö kaikella tavalla.  Tuotannon monessa vaiheessa syntyy päästösäästöjä ja nyt myös ensimmäistä kertaa Suomessa saadaan eläintuotannosta palautettua hiiltä takaisin maaperään. Vastuullinen valinta -kananmunat ovat vapaan kanan kananmunia ja jatkoa Laitilan Kanatarhan kananmunasarjaan.

Greenmix-laskennan kautta asiat läpinäkyviksi

Kanala, josta Vastuullinen valinta -kananmunat tulevat, on ensimmäinen näin rakennettu kanala Suomessa. Yksi suurimmista päästösäästöistä syntyy kuljetuskustannuksista. Tämä kanala on suunniteltu niin, että munitut kananmunat kulkevat kanalasta suoraan kuljetinta pitkin laaduntarkkailuun ja siitä suoraan pakkaukseen. Ylimääräinen kuljettaminen jää pois välistä ja kananmunat ovat myös entistä tuoreempia, kun ne saapuvat kauppoihin.

Toinen suuri asia on muuttaa kanojen lanta luomulannoitteeksi. Ympäristön kannalta merkityksellisen tästä tekee se, että lanta kuivatetaan kanojen itsensä tuottamalla lämmöllä.

Tämä on ainutlaatuista Suomessa ja olemme ensimmäinen taho, joka on tuonut kyseisen innovaation maailmalta Suomeen. Hukkalämmöllä kuivatettu lanta pelletöidään, hygienisoidaan ja myydään Fertilex-tuotenimen alla niin kotipuutarhureille kuin ammattiviljelijöille. Näin pääsemme palauttamaan ravinteet ja hiilen takaisin maaperään ja parantamaan samalla maan tärkeää humuskerrosta. Lauhdelämmöllä kuivatetusta pelletistä ei synny valumia vesistöihin, kertoo Savola.

Munax Oy haluaa, että päästösäästölaskelmat perustuvat tutkittuihin lukuihin ja laskenta ja arviointi ravinnekierrätyksestä teetettiin Gaia Consulting Oy:lla.

Asioiden vieminen kauniista korupuheista todellisiin läpinäkyviin tekoihin on aina ollut Munaxille tärkeä asia. Teemme nyt todellisia tekoja ympäristömme hyväksi. Maataloudessa tarvitaan typpipitoisia kasvulannoitteita, mutta fossiilisilla polttoaineilla tehty typpi ei ole kestävää kehitystä. Me Munaxilla tuotamme jo nyt typpeä, mihin ei tarvita ulkopuolista energiaa, kertoo Savola.

Yhteydenotot:
Lisa Savola
markkinointi- ja viestintäjohtaja
p./WhatsApp +358 50 3428668
lisa.savola@munax.fi

Munax Oy on ympäristöasiat huomioon ottava ja vastuullisesti toimiva elintarviketalo. Olemme vieneet kananmunan tuotekehityksen uudelle tasolle ja tuoneet markkinoille kananmunasta paljon uusia ja innovatiivisia palkittuja elintarvikkeita. Valmistamme tuotteet Suomessa, suomalaisista kananmunista. Kananmunia ja munatuotteitamme löytää vähittäiskaupasta, Food Servicesta ja teollisuuden raaka-aineista. Tuotteemme valmistetaan niin kotimaan kuin vientimarkkinoille. Työllistämme 100 henkilöä ja vuonna 2019 liikevaihtomme oli 45 miljoonaa. Munax Oy on perustettu vuonna 2003 ja tällä hetkellä meillä on kolme toimipistettä, päätoimipiste Laitilassa ja muut yksiköt Kustavissa ja Mynämäellä.