Vapaaottelulegendan jäähyväiset sunnuntaina tv:ssä? "Fedorille ja Baderille luvassa hikinen ilta"

Vapaaotteluorganisaatio Bellatorin raskaansarjan Grand Prix -finaalitaisto venäläislegenda Fedor Emelianenkon ja tuplamestaruutta tavoittelevan Ryan Baderin kesken näytetään ilmaiseksi Suomen MTV:llä sunnuntaina 27. tammikuuta. Vapaaotteluvalmentaja Jaakko Dahlbackan mukaan Kalifornian Bellator 214 -illasta voi tulla Fedorille pitkä ja hikinen, mutta legendalla on mahdollisuutensa. Bader kehuu ottelun alla olevansa elämänsä kunnossa.

Fedor Emelianenko on yksi kaikkien aikojen parhaista raskaan sarjan ottelijoista ja Venäjän arvostetuin vapaaottelutähti. Miehen kulta-aika sijoittui 2000-luvun ensimmäiselle vuosikymmenelle. Silloin ”The Last Emperor ” kaatoi kaikki oman aikansa suuret nimet. Tällä vuosikymmenellä otteet ovat hiipuneet iän ja vapaaottelun kehityksen myötä, ja tappioita on alkanut kertyä. Aiempi PRIDE FC -mestari ja PRIDE 2004 Grand Prix -voittaja on kuitenkin onnistunut uhmaamaan aikaa ja on nyt vain yhden voiton päässä Bellator-tittelistä. Vastaan asettuu siis Ryan ”Darth” Bader. Fedor on ottelun alla luottavainen.

”Olen kiitollinen (Bellator-pomo) Scott Cokerille siitä, että hän kutsui minut tähän turnaukseen mukaan ainoana venäläisottelijana. Olen saanut otella muun muassa Frank Mirin ja Chael Sonnenin kaltaisia miehiä vastaan, ja vain vahvimmat jatkavat. Nyt vastaan tulee Ryan Bader, turnauksen vahvin ja vaarallisin ottelija. Minä ottelen kuitenkin isänmaalleni ja jumalalle, enkä pelkää mitään”, Fedor sanoo Bellatorin haastattelussa.

Bader tuli suurelle yleisölle tutuksi UFC:n TUF-realitysarjan tähtenä ja on vakiinnuttanut paikkansa kevyen raskaansarjan kestomenestyjänä. Bader onkin Bellatorin kyseisen painoluokan mestari ja nyt matkalla kohti tuplamestaruutta. Mies tuntee juuri nyt olonsa paremmaksi kuin koskaan aiemmin urallaan.

”Ottelun ajoitus on minulle täydellinen. Tunnen olevani huippukunnossa urani isoimman ottelun alla. Vastassa on urani nimekkäin ottelija, ja kaikki kova työ huipentuu tähän iltaan. Elämä ei tästä parane”, Bader kommentoi.

Kokenut vapaaotteluvalmentaja ja Ylilyönti-kamppailupodcastin toinen tekijä Jaakko Dahlbacka ennustaa Fedorille vaikeaa iltaa Baderin myllyssä.

”Bader on nuorempi ja kondikseltaan hirmuinen. Hänen vahvuutensa ovat sekä kaadot että raastava mattolyöminen. Jos Bader saa ottelun omalle vahvuusalueelleen, on Fedorille luvassa pitkä ja hikinen ilta”, Dahlbacka ennakoi ottelun lähtökohtia.

Yltääkö ”Viimeinen Keisari” uransa viimeistelyvoittoon?

Dahlbacka ennustaa, että Fedorin avain voittoon ovat tarkat lyönnit Baderin prässätessä painietäisyydelle.

”Fedorin loistosta on jäljellä hetkittäisiä nopeita rypistyksiä. Jos ne sattuvat osumaan kohdalleen, Bader saattaa törmätä nyrkkiin. Baderilla on viisi erää aikaa uuvuttaa Fedor, joten ottelun alku, jolloin myös Fedor on iskussa, kannattaa ottaa tarkasti ja vasta ottelun edetessä ja ikääntyneen Fedorin väsyessä, on Baderin turvallista nostaa hyökkäystensä tehoa ja tempoa.”

Dahlbacka arvioi myös, että mitä pidemmälle ottelu etenee, sitä enemmän se suosii Baderia.

”Fedor on kuitenkin osoittanut useampaan kertaan, ettei ajan terävä hammas ole purrut häntä pahasti. Ei olisi mikään yllätys, jos Fedor uhmaisi kertoimia ja onnistuisi nopeudellaan yllättämään Baderin ja lyömään tämän mattoon. Silloin Fedorin legendaarinen ground 'n pound viimeistelisi voiton "Viimeisen Keisarin" hyväksi. Siihen voittoon olisi hyvä lopettaa ura”, Dahlbacka tunnelmoi.

Muun muassa radiosta, kirjoistaan ja Cage-vapaaottelutapahtumista tutun kamppailulajien ystävän Teemu ”Pastori” Potapoffin mielestä Fedorin ja Baderin kohtaamisessa on tiettyä ”Rocky IV -fiilistä”.

”Fedor on yksi suurimmista kamppailulajilegendoista, jonka tilastot kertovat omaa kieltänsä miehen saavutuksista. 38 voittoa ja viisi häviötä. Olen seurannut Fedorin uraa melkein ensimmäisistä matseista lähtien, ja olen todella innoissani siitä, että hän nousee jälleen häkkiin. En kuitenkaan usko, että Ryan Bader on mikään vastaantulija, mutta vain toinen poistuu häkistä voittajana. Ja tässä kohtaa toivon sen olevan Fedor", Potapoff kommentoi MTV:lle.

Bellator-tapahtumia näytetään maailmalla yli 160 maassa lähes miljardille ihmiselle, ja Suomessa MTV näyttää tapahtumat yksinoikeudella ilmaiseksi. Bellatorin raskaan sarjan Grand Prix -ottelu ja muut Bellator 214 -illan matsit nähdään MTV:llä sunnuntaina 27. tammikuuta klo 22.00 alkaen

Ohessa vapaasti käytettäväksi kaksi videota. Toinen noin 6 minuutin video kertoo haastattelujen kera molempien ottelijoiden valmistautumisesta ja mietteistä ottelun alla, toinen on noin kahden minuutin sit down Ryan Baderin kanssa.

Videot ladattavissa täältä.
Videot upotettavissa Youtubesta täältä ja täältä.

Lisätietoja: Karolina Moberg, Nordic PR Manager, Viacom International Media Networks Northern Europe, +46 73 83 73 424, karolina.moberg@vimn.com

MTV on maailmanlaajuinen mediabrändi, joka on saanut inspiraationsa musiikin luovasta hengestä sekä nuorten vapaudesta ja intohimosta. Lisätietoja verkkosivuilta: http://www.mtvpress.com. MTV on osa Viacom Inc. -yhtiötä. (NASDAQ: VIAB, VIA).