Koiranpentu mielessä? Katso mitä kasvattaja haluaa sinusta tietää

Useimmat koirankasvattajat haluavat pennun ostajaehdokkaista laajasti taustatietoja jo ensimmäisellä yhteydenotolla, selviää Mustin ja Mirrin maaliskuussa 2021 toteutetussa kyselytutkimuksessa. Kasvattajat toivovat ostajaehdokkailta myös perehtymistä sekä rotuun että koiranhoidon vaatimuksiin jo ennen ensimmäistä yhteydenottoa. Vastuulliset kasvattajat toivovat koiranpennulle perhettä, jolla on henkisiä, fyysisiä ja taloudellisia resursseja huolehtia koiran hyvinvoinnista koko sen elämän.

Hyvä ostajaehdokas koiranpennulle on henkilö, joka on perehtynyt rotuun, koiran hoitamiseen ja taloudellisiin vaatimuksiin sekä tarjoaa kattavasti taustatietoa itsestään jo ensimmäisellä yhteydenotolla, selviää Mustin ja Mirrin maaliskuussa 2021 toteutetussa kyselytutkimuksessa. Kasvattajat pyrkivät varmistamaan, että ostajaehdokas on liikkeellä realistisin odotuksin ja valmis jopa 15 vuoden mittaiseen sitoutumiseen. Musti ja Mirri kysyi kasvattajakerhonsa jäseniltä mitä he haluavat tietää ostajaehdokkaasta ensimmäisellä yhteydenotolla.

Esivalintaa taustatietojen pohjalta

Ostajaehdokkaiden kannattaa olla kärsivällisiä pentutoiveissaan, sillä koronapandemian aiheuttaman kysynnän kasvun vuoksi pentua saattaa joutua odottamaan kuukausia – jopa vuosia. Pennun etsijän kannattaa lähestyä kasvattajia ajoissa ja valmistautuneena, sillä esivalintaa tehdään taustatietojen perusteella vasta suunnitteilla oleville pentueille. Kyselytutkimuksen mukaan tärkeimmiksi taustatiedoiksi nousivat seuraavat:

1. aikaisempi kokemus koirista ja kyseisestä rodusta
  2. ostajan valmius sitoutua tarpeellisiin terveystarkastuksiin, kuten luustokuvauksiin
  3. perhe- ja asumistilanne
  4. resurssit ja valmius hoitaa koiraa esimerkiksi sen sairastuessa
  5. kotitalouden mahdolliset muut lemmikit
  6. mahdollisuudet harrastaa aktiivisesti tai rodunomaisesti koiran kanssa
  7. onko ostaja valmis odottamaan pentua pitkäänkin.

Kyselyssä kysyttiin myös, mikä estäisi pennun myynnin kokonaan. Monelle esteeksi nousivat muun muassa ostajaehdokkaan perehtymättömyys rotuun ja sen vaatimuksiin, koiranhoitoon ja koiranhoidon taloudellisiin kustannuksiin tai muuten epärealistiset odotukset. Kasvattajat suhtautuvat varauksella mm. ostajiin, jotka ovat aiemmin jostain syystä luopuneet lemmikistä ennen aikojaan ‒ ja odotettavasti mikä tahansa ilmi tullut eläinsuojelurikkomus karsisi kysyjän automaattisesti pois listalta.

Taustatiedot ja toiveet tiiviisti sähköpostilla

Kyselytutkimuksen perusteella ostajaehdokkaiden kannattaa lähestyä kasvattajia sähköpostilla, jossa kerrotaan tiiviisti tärkeimmät taustatiedot yhteystietoineen. Noin 80 % kasvattajista vastaanottaa kyselyt mieluiten sähköpostilla ja vain 20 % puhelimitse. Jopa 60 % vastaajista haluaa mahdollisimman paljon tietoa heti ensimmäisessä viestissä. 40 % haluaa aluksi vain tiiviin viestin.

Jos myyjä on valmis luovuttamaan pennun olematta juurikaan kiinnostunut ostajasta tai pennun tulevista olosuhteista, kannattaa olla tarkkana: joskus se on merkki pentutehtailusta. Muita pentutehtailun tunnusmerkkejä löydät esimerkiksi Musti Groupin vastuullisuusartikkelista

Lisätietoa kyselytutkimuksesta

Mustin ja Mirrin Kasvattajakerhoon kuuluvilta koirankasvattajilta kysyttiin, mitä he haluavat tietää mahdollisesta pennunostajasta mielellään heti ensimmäisellä yhteydenotolla. Vastaajat arvioivat vastausvaihtoehtoja asteikolla 1 – 5, jossa 1 tarkoitti ”Ei lainkaan tärkeä” ja 5 ”erittäin tärkeä”. Kysely oli avoinna maaliskuun 2021 viimeisen viikon, ja vastaajia kutsuttiin osallistumaan kasvattajakerhon sosiaalisessa mediassa. Vastauksia tuli viikossa yhteensä 63 hyvin erilaisten rotujen kasvattajilta. Vastaajat edustavat 47 eri koirarodun kasvattajia.

Lisätietoja antaa: Niina Karhu, markkinointipäällikkö, Musti ja Mirri Oy, puh. 0400 904 718, niina.karhu@mustijamirri.fi

Musti ja Mirri on vuonna 1988 perustettu lemmikkieläintarvikkeiden erikoisliikeketju, joka tekee lemmikkien ja niiden perheenjäsenten elämästä helpompaa, turvallisempaa ja hauskempaa. Liikkeitä on yli sata ympäri Suomen Helsingistä aina Rovaniemelle saakka. Musti ja Mirrin tuotevalikoima koostuu pääosin koirien ja kissojen ruoista, tarvikkeista ja varusteista, mutta tarjolla on myös ruokia ja varusteita pieneläimille sekä lemmikkien hyvinvointipalveluita. Musti ja Mirri on Suomen ja koko Pohjoismaiden suurin lemmikkieläintarvikeketju.