Masentuuko koirasi tekemisen puutteessa? Katso eläinten kouluttajan vinkit olotilan korjaamiseksi

Report this content

Lemmikin alakuloisuus tulkitaan usein masennukseksi. Yleensä kyse on kuitenkin tylsistymisestä, kun koiralla ei ole ollut tarpeeksi mahdollisuuksia ominaisuuksiinsa sopivaan toimintaan. Tilanne on helppo korjata lisäämällä arjen aktiivisuutta virikkeellistämisellä.

Kaikki koirat kaipaavat virikkeitä ja toimintaa. Koirilla on monia lajityypillisiä käyttäytymistarpeita, joita niiden pitää päästä toteuttamaan, jotta ne voivat hyvin. Jos koiralla ei ole mahdollisuutta ominaisuuksiinsa sopivaan toimintaan, se saattaa turhautua, minkä omistajat tulkitsevat usein alakuloisuutena. Jos mikään koiran käyttäytymisessä tai olotilassa ei viittaa sairauteen, yksi keino parantaa koiran hyvinvointia on tarkastella koiran elämässä olevia virikkeitä.

”Lähes kaikki koirat hyötyvät esimerkiksi ruokavirikkeistä. Usein jopa kaikki ruoka voidaan tarjota jollain tavalla virikkeistäen. Ruokavirikkeillä koiralle voi järjestää pureskeltavaa, haistelua, etsimistä, nuolemista, repimistä ja myös jahtaamista. Nämä kaikki tarjoavat lemmikille mahdollisuuksia toteuttaa sen lajityypillisiä käyttäytymistarpeita – testaa mistä koirasi pitää eniten! Monen koiran mielestä nuolumatot, aktivointimatot ja -lelut sekä labyrinttikupit ruoan tarjoilemiseksi ovat hauskoja”, kertoo eläinten koulutukseen erikoistunut Janica Raudasoja Mustista ja Mirristä.

Kesä on oivaa aikaa opetella uusia asioita, kun lemmikinomistajilla on usein enemmän aikaa viettää lemmikkinsä kanssa. Uudet asiat voivat kuitenkin stressata koiraa, joten aloita maltillisesti, tarkkaile koiran reaktioita ja huolehdi tarvittavasta levosta.

”Virike ei saa olla liian vaikea tai liian helppo ettei lemmikki turhaudu ja pety. Tämä on erityisen tärkeää silloin, kun kaikki ruoka tulee virikkeistä. Syömisen tulisi olla melko helppoa, vaikka sen eteen joutuukin vähän näkemään vaivaa. Jos koira ei ole tottunut virikkeisiin tai se on vielä pentu, lähde liikkeelle maltillisesti. Alkuun maahan voi heittää muutaman herkun ja antaa koiran etsiä ne. Virikkeiden haastavuutta lisätään vaiheittain. Pidä myös huoli siitä, että koira ei kiihdy liikaa”, kertoo Raudasoja.

Lemmikki voi parhaiten, kun lemmikinomistaja tarjoaa sille tasaisesti virikkeistä arkea ja lepoa.

”Vaihtele virikkeitä sopivassa suhteessa ja kokeile päivittää rutiineja aika ajoin, sillä lemmikin mieltymykset muuttuvat – aivan kuten ihmiselläkin”, kertoo Raudasoja.

Lisätietoja antaa: Janica Raudasoja, eläinten koulutuksen asiantuntija, Musti ja Mirri Oy, puh. 040 017 0544, janica.raudasoja@mustijamirri.fi

Musti ja Mirri on vuonna 1988 perustettu lemmikkieläintarvikkeiden erikoisliikeketju, joka tekee lemmikkien ja niiden perheenjäsenten elämästä helpompaa, turvallisempaa ja hauskempaa. Liikkeitä on yli sata ympäri Suomen Helsingistä aina Rovaniemelle saakka. Musti ja Mirrin tuotevalikoima koostuu pääosin koirien ja kissojen ruoista, tarvikkeista ja varusteista, mutta tarjolla on myös ruokia ja varusteita pieneläimille sekä lemmikkien hyvinvointipalveluita. Musti ja Mirri on Suomen ja koko Pohjoismaiden suurin lemmikkieläintarvikeketju.