Tutkimus: Lemmikin merkitys rakkaana perheenjäsenenä, parhaana seuralaisena ja päivien ilahduttajana on korostunut poikkeusaikana – lisäksi koira on Suomen suosituin personal trainer

Lemmikit ovat tuoneet suomalaisille tärkeää sisältöä ja merkitystä arkeen poikkeusaikana, selviää Mustin ja Mirrin tammikuussa 2021 toteutetusta kyselytutkimuksesta. Suurin osa vastaajista kokee lemmikin perheenjäseneksi, josta on tullut entistäkin rakkaampi ja tärkeämpi. Lemmikit saivat lemmikkikansalta ylistystä terapeuttina, ystävänä sekä koira erityisesti personal trainerina.

Lemmikkien merkitys suomalaisten arjessa on kasvanut entisestään, selviää Mustin ja Mirrin toteuttamasta kyselytutkimuksesta. Lemmikit ovat tuoneet tärkeää sisältöä, seuraa ja lohtua, kun arki on muuttunut olennaisesti poikkeusaikana. Lisäksi lemmikki on kannustanut suomalaisia liikuntaan ja mahdollistanut sosiaalisen kanssakäymisen ulkoilun lomassa.

”Tutkimustulokset vahvistivat ennakkokäsitystämme lemmikin roolista perheenjäsenenä, mutta suhteen syvällisyydestä kertovat avoimet kommentit olivat todella sydäntä lämmittävää luettavaa. Lemmikkeihin tiivistyy uskomaton määrä hienoja ominaisuuksia, joita Suomen lemmikkikansa todella arvostaa. Ne ovat parhaimmillaan ystäviä, jotka ovat hyviä kuuntelemaan ja lohduttamaan, terapeutteja, jotka lievittävät stressiä vain olemuksellaan, sekä iloisia ja kannustavia ulkoilukumppaneita, jotka ovat aina valmiita leikkiin ja uuden oppimiseen – ei ole ihme, että lemmikit ovat olennaisesti auttaneet ihmisiä jaksamaan poikkeusoloissa”, summaa markkinointipäällikkö Niina Karhu Mustista ja Mirristä.

Terapiaa, lohtua ja seuraa

Ihmisten arki on muuttunut olennaisesti poikkeusvuonna. Olennaisimmat muutokset liittyvät monen kohdalla lisääntyneeseen vapaa-aikaan tai ajankäytön uudelleenjärjestelyyn, sekä ihmisten välisen vuorovaikutuksen vähentymiseen. Lemmikit ovat olennaisesti auttaneet omistajiaan koronavuoden arjessa tuomalla sisältöä ja merkitystä. Tämä oli suosituin vastausvaihtoehto kaikissa ikäryhmissä ja sen valitsi noin 85 % vastaajista. Seuraavaksi parhaiten lemmikin merkitystä kuvasivat vastausvaihtoehdot, joissa lemmikki on tarjonnut seuraa ja lohtua – noin 60 % vastaajista valitsi nämä vastausvaihtoehdot. Lemmikit ovat tuoneet lohtua erityisesti 25–34-vuotiaille, kun heistä on tuntunut vaikealta.

”Yksin asuvana en tiedä kyllä miten olisin kestänyt tämän vuoden ilman koiraa. Kyllä se korona-ahdistus joka kerta ainakin vähän helpottaa, kun koiraa silittää ja voi painaa pään sen turkkiin. Koiran takia on myös pakko pitää kiinni arjen rutiineista, ei voi vaan möllöttää kotona, vaan pakko käydä ulkonakin”, kertoo mies 25–34 vuotta.

Sosiaalista hyötyliikuntaa

Kyselytutkimuksen mukaan useassa lemmikkiperheessä koira on ollut suosittu personal trainer. Yli puolet kaikista vastaajista koki, että lemmikki on vienyt heitä lenkille ja innostanut liikkumaan pitkin päivää. Tämä havainto korostui nuorten, alle 25-vuotiaiden, ja 25–34-vuotiaiden vastauksissa hieman muita ikäryhmiä enemmän. Sosiaalinen kanssakäyminen on siirtynyt sisätiloista ulos ja monet ovat saaneet juttuseuraa muista koiranulkoiluttajista. Lemmikin myötä ihmiset ovat vähemmän tunteneet itsensä yksinäiseksi.

”Koira pistää ulkoilemaan ja liikkumaan, oli sää mikä tahansa. Joka kerta, on itselläkin piristynyt olo. Säännöllinen liikunta ja ulkoilu tukee terveyttä monella tasolla. Olen fyysisesti paljon paremmassa kunnossa kuin ennen koiraa”, huomauttaa nainen 55-64 vuotta.

”Tutustuu toisiin koiriin ja ihmisiin, mikä on tärkeää korona-aikana. Juttuseuraa löytyy päivittäin, mikä on mukavaa. Kun on koiria elämässä, ei ole yksinäistä elo”, runoilee mies yli 65 vuotta.

Rytmityksellä hyvinvointia etätyöpäivään

Suuri osa suomalaisista siirtyi kertaheitolla etätyöhön pandemian alkuvaiheessa. Lemmikit ovat olleet etätöissä seurana noin 35 % vastaajista. Säännölliset työskentelytauot joko ulkoilun tai leikin merkeissä ovat tuoneet lemmikkikoteihin hyvinvointia. Poikkeusaika on myös mahdollistanut monelle pitkäaikaisen pentuhaaveen toteuttamisen.

”Etätyöskentely ilman uskollista assistenttia taas olisi tosi mälsää. Olemme kuin paita ja peppu, yhdessä 24/7. Parssonini on koko etäpäivän lähikontaktissa, milloin reittä vasten painautuneena, milloin sylissä läppärin alla”, kertoo nainan 35–44 vuotta.

”En ole normaalisti etätöissä, joten koira "pakottaa" katkaisemaan päivää ja poistumaan koneen ääreltä ulkoilemaan. On ollut ihana olla koiran pentuaika kotona, jotta myös hänellä on turvallinen olo. Yksinoloa harjoitellen tottakai myös”, kertoo nainen 25-34 vuotta.

Lisätietoa kyselytutkimuksesta

Musti ja Mirri kysyi suomalaisilta, mikä merkitys lemmikeillä on ollut poikkeuksellisena pandemia-aikana. Kysely oli avoinna tammikuun 2021 viimeisen viikon, ja vastaajia kutsuttiin osallistumaan Mustin ja Mirrin sosiaalisessa mediassa sekä uutiskirjeissä. Vastauksia tuli viikossa yhteensä 1719.

Vastaajista:

• Vastaajista 71 %:lla on koira tai koiria, 40 %:lla kissa tai kissoja ja lisäksi raportoitiin mm. marsuja, kaneja, akvaarioita, rottia, gerbiilejä, hamstereita, hiiriä, chinchilloja, hevosia, sirkkoja, lintuja, liskoja ja erilaisia muita terraarioasukkaita.
  • Monilla on siis lemmikkejä enemmän kuin yksi, ja myös useampaa lajia. 95 % vastaajista on naisia, 85 % asuu kaupungeissa ja 15 % maaseudulla. Suurin ikäryhmä ovat 25-34-vuotiaat (29 %), mutta ikäjakauma on suhteellisen tasainen välillä 18-64-v.

Lisätietoja antaa: Timo Tervo, maajohtaja, Musti ja Mirri Oy, +358 50 387 7485, timo.tervo@mustijamirri.fi

Musti ja Mirri on vuonna 1988 perustettu lemmikkieläintarvikkeiden erikoisliikeketju, joka tekee lemmikkien ja heidän perheenjäsentensä elämästä ​helpompaa, turvallisempaa ja hauskempaa.​ Liikkeitä on yli sata ympäri Suomen Helsingistä aina Rovaniemelle saakka. Musti ja Mirrin tuotevalikoima on pääosin koirille ja kissoille, mutta sisältää myös ruokia ja varusteita pieneläimille. Musti ja Mirri on Suomen sekä samalla koko Skandinavian suurin lemmikkieläintarvikeketju.