Niemi lahjoittaa kolme konttia Itämeren öljyntorjuntaan

Report this content

Muuttopalvelu Niemi lahjoittaa yhteensä kolme jalkalavakonttia ja niihin kuuluvat logistiset palvelut öljyntorjuntatyöhön WWF:n vapaaehtoisten öljyntorjuntajoukkojen ja Pelastuslaitosten käyttöön. Kontit pakataan hätävalmiuteen öljyvahinkojen varalle ja ne toimivat muun muassa toimistoina vahinkopaikalla. Lahjoitus on Baltic Sea Action Groupille annettu sitoumus, jolla Niemi tukee Itämeren suojelutyötä.

Sitoumuksen mukaan Muuttopalvelu Niemi luovuttaa ja varustelee vuosittain yhden jalkalavakontin vuosina 2010, 2011 ja 2012 Pelastuslaitosten ja WWF:n käyttöön. Lisäksi se luovuttaa tarvittavan määrän muuttolaatikoita öljyntorjuntavälineistön varastointiin. – Niemi hoitaa myös konttien siirrot vahinkopaikalle sekä niiden sisälle pakattujen telttojen pystytyksen ja purun niin harjoituksissa kuin kriisin sattuessa, projektipäällikkö Jussi Hytönen Muuttopalvelu Niemestä kertoo. Konteissa varusteet nopeaan ja turvalliseen toimintaan Öljynkuljetusten ja muun meriliikenteen lisääntyessä Itämerellä riski öljykatastrofeihin kasvaa jatkuvasti. Öljyntorjuntakontteihin pakataan WWF:n tarvitsemia tavaroita ja varusteita, joita nopea toiminta öljyvahingon sattuessa edellyttää. – Turvallisuus on kaikkein tärkeintä vapaaehtoisjoukkojen työtä ajatellessa. Siksi etukäteen pakatut ja sisällöltään tarkkaan suunnitellut kontit edistävät työntekijöiden hyvinvointia kentällä ja nopeuttavat kriisityötä, WWF:n suojeluasiantuntija Vanessa Klötzer sanoo. Kesään mennessä ensimmäisen kontin sisältö on lyöty lukkoon. Tuolloin päästään myös harjoittelemaan kriisitilannetta ja testaamaan konttien toimivuutta. Kontit sisältävät ainakin kertakäyttöhaalareita, kumisaappaita, käsineitä, ämpäreitä ja muovipusseja öljynkeräykseen sekä telttoja öljyntorjuntajoukkojen majoittumista tai varusteiden säilyttämistä varten. Lisäksi kontit muuntuvat kenttätoimistoiksi, joissa tarvittava yhteydenpito mm. mediaan ja paperityöt voidaan hoitaa. Yhteen konttiin mahtuu varusteet 50 - 100 öljyntorjuntatyöntekijälle. Niemen sitoumus on yksi 137 yrityksen antamasta sitoumuksesta Itämeren suojelutyöhön. Sitoumukset on kerätty kirjaksi, jota jaetaan tänään kokoontuvassa Baltic Sea Action Summit -huippukokouksessa Finlandia-talolla. Itämeri-kokous kokoaa Helsinkiin korkean tason osallistujia kymmenestä Itämeren maasta. Seitsemän valtion- ja hallitusten päämiestä on vahvistanut osallistumisensa Baltic Sea Action Summit -huippukokoukseen, johon osallistuu lisäksi sitoumuksen antaneita kansalaisjärjestöjä ja yrityksiä.