Anoreksiasta kertova teos Topelius-ehdokkaana

Linnea Parkkosen 112 - vihaan itseäni on "todentuntuinen ja mieleenpainuva kertomus sairaudesta, joka koskettaa liian monia nuoria", todetaan raadin perusteluissa.

112 – vihaan itseäni on vuonna 1995 syntyneen Linnea Parkkosen kolmas nuortenromaani. Se kertoo 15-vuotiaasta Lillistä, jonka hyväksytyksi tulemisen tarve ja epävarmuus omasta itsestä ajavat kohtalokkaaseen kierteeseen. Lilli rakastaa ruokaa, mutta punnitsee jokaisen suupalan. Alkaa taistelu terveyden puolesta.

Parkkonen kertoo teoksessaan nuorten maailmasta nuorten kielellä. Sen kautta avautuu ikkuna anoreksiaan myös aikuisille ja terveysalan ammattilaisille. Teos ilmestyi keväällä 2014 Myllylahden kustantamana.

"112 – vihaan itseäni on yksi vuoden kiinnostavimmista kirjatapauksista. Romaani sopii myös aikuisille, vaikka se onkin suunnattu nuoremmalle lukijakunnalle."

Savon Sanomat (15.10.2014)

"Jotkin kirjat jättävät jäljen ja saavat sydämen vereslihalle. Tämä on minulle yksi niistä."

Anna minun lukea enemmän (9.7.2014)

Haastattelupyynnöt, arvostelukappaleet ja lisätiedot: tiedottaja Taika Dahlbom, taika@myllylahti.fi

***