• Myllylahti Oy/

Esikoiskirja Rikotut kuvat on väkevä kuvaus kotiin palaavan, jo kuolleeksi uskotun sotavangin mielen rikkoutumisesta ja sen järkyttävistä seurauksista

Anitta Kaitajärven koskettavan teoksen henkilöt ovat fiktiivisiä, mutta he elävät jatkosodan jälkeistä aikaa (1944-1949), jonka taustat pohjautuvat todellisiin historiallisiin tapahtumiin. Kirjassa liikutaan paljolti saman teeman ympärillä, kuin viime vuoden Tieto-Finlandia-palkinnon voittaneessa Murtuneet mielet -teoksessa.

Aselepo on solmittu. Jatkosodan ensimmäisen kuukauden aikana kadonnut Asseri palaa sotavankeudesta yli kolmen vuoden jälkeen. Hän odottaa näkevänsä nuoren vaimonsa Annin ja tyttärensä Ullan, joka on syntynyt kuukausi hänen katoamisensa jälkeen, mutta kotona tuvan lattialla leikkii toinenkin lapsi, noin vuoden ikäinen Topi. Pojan tarinan paljastuessa Asserille perheen elämä saa uuden, kauhistuttavan käänteen.

Rikotut kuvat on koskettava kuvaus Asserin ja Annin vaikeuksista rakentaa uudelleen jo kerran kuolleeksi uskottu suhde. Se kertoo vankeudessa rikkoutuneen mielen vaikutuksista arkeen ja Asserin tekojen järkyttävistä seurauksista koko suvun keskuudessa.

”Variksen ääni on Annin korvissa tuonelan linnun raakuntaa. Hän vetää huivia tiukemmalle korvien päälle, ettei kuulisi sitä, ja juoksee pitkin suksien jälkiä, ei välitä Asserin latuun tulevista montuista. Hän huutaa Topia kerran toisensa jälkeen, sydän hakkaa rinnassa, jalat on pakotettava liikkeeseen. Lapsi yksin pimenevässä metsässä on painajainen, jota edes hänen unensa eivät ole näyttäneet hänelle.”

Anitta Kaitajärvi (s. 1952) asuu Liedossa Turun lähellä. Rikotut kuvat on hänen esikoisromaaninsa, jota varten hän on lukenut metrin verran jatkosodasta ja sen jälkeisestä ajasta kertovia faktatietoon perustuvia kirjoja sekä tutustunut Neuvostoliitossa olleiden suomalaisten sotavankien kohtaloihin, samoin kuin Suomessa olleiden neuvostoliittolaisten sotavankien elämään. Vuonna 1943 tapahtunut yli 63.000 inkeriläisen evakuointi Suomeen sekä heidän palauttamisensa ”kotimaahansa” on myös olennainen osa tarinaa.

##
Kirjan nimi: Rikotut kuvat
Kirjailija:  Anitta Kaitajärvi
ISBN: 978-952-202-493-0
Kirjastoluokka: 84.2

LIITTEET:  Rikotut kuvat -kirjan etukansi sekä Anitta Kaitajärven kirjailijakuva.

Kirjailijahaastattelu löytyy osoitteesta www.myllylahti.fi/kirjailijat