Johanna Tuomolan uusi Noora Nurkka -jännitysromaani vie ihmismielen pimeälle puolelle

Murhaaja vierelläsi on viides osa suurta suosiota saanutta Noora Nurkka -sarjaa. Rikosylikonstaapeli Nurkan työstä ja elämästä kertovat jännityskirjat pitävät lukijan otteessaan viimeiselle sivulle asti. Psykologisen dekkarin taitajana tunnettu lohjalainen Tuomola pureutuu tällä kertaa mieleltään järkkyneen ihmisen rooliin ja paikkaan yhteiskunnassa.

Mitä tekee ihminen, joka kokee jatkuvaa alentamista? Mitä tapahtuu, kun mieli ei enää kestä vaan ajautuu harhapoluille ja löytää kuin varkain keinon, jolla tuntee saavansa vallan muihin nähden?

Lohjalaisen rikoskomisario Pentti Litmasen palatessa virkavapaalta hänellä on vaikeuksia päästä työvireeseen. Vasta eronneen perheenäidin katoaminen saa hänet ryhdistäytymään. Nainen näyttää hävinneen jälkiä jättämättä. Tutkimukseen osallistuva Noora Nurkka kamppailee samanaikaisesti lastensa huoltajuudesta.

Pian Lohjan poliisi käsittää jahtaavansa pelottavinta mahdollista rikollista, sarjamurhaajaa. Alkaa kilpajuoksu aikaa vastaan.

– Aihe on synkkä ja murhaajan nahkoihin meneminen oli hetkittäin vastenmielistä, mutta toivon osanneeni käsitellä aihetta monipuolisesti, Johanna Tuomola kertoo.

Sarjan ensimmäinen osa Tummissa vesissä ilmestyi vuonna 2009 ja herätti kriitikoiden sekä lukijoiden kiinnostuksen osuvilla kuvauksilla ihmismielen pimeästä puolesta. Ensimmäisessä osassa pohjustettiin alkavaa sarjaa ja sen henkilöhahmoja, jotka ovat Tuomolan teoksissa keskiössä. Toinen osa Sieppaus ilmestyi vuonna 2010 ja pureutui koulukiusaamisen teemaan. Vuonna 2011 ilmestynyt Petoksen anatomia keskittyi petoksesta selviytymisen inhimilliseen tematiikkaan. Vuonna 2012 ilmestyneessä kirjassa Minkä taakseen jättää käsiteltiin raiskausta sekä raiskaustuomioita realistisesti ja useiden näkökulmien kautta. Lisäksi kirjassa valotettiin hyvän henkilökuvauksen keinoin julkisessa keskustelussa vellovaa maahanmuuttajateemaa.

Johanna Tuomola on tunnettu paitsi Noora Nurkka -sarjastaan, myös lapsille suunnatuista Kivalan etsivät -dekkareista, joissa päähenkilöt Matti ja Lumi ratkovat Kivalan kaupungin salaperäisiä arvoituksia. Sarjan toinen osa Kadonneiden rahojen arvoitus ilmestyi tänä keväänä.

Kirjailijan kotisivut: www.johannatuomola.com

Kirjailija: Johanna Tuomola
ISBN 978-952-202-425-1
Sidottu 248 s.
KL 84.2

LIITTEET: Murhaaja vierelläsi -kirjan etukansi sekä valokuva Johanna Tuomolasta

Myllylahti Oy on vuonna 1989 perustettu yleiskustantamo. Myllylahti on tähän mennessä julkaissut yli 400 kirjaa, ja on vakiinnuttanut asemansa merkittävimpien suomalaisten kustannusyhtiöiden joukossa. www.myllylahti.fi

Pikafaktat

Tweettaa
Tweettaa

Lainaukset

Aihe on synkkä ja murhaajan nahkoihin meneminen oli hetkittäin vastenmielistä, mutta toivon osanneeni käsitellä aihetta monipuolisesti.
Johanna Tuomola