Juonimestari Lindellin uutuusdekkarissa ratkotaan jälleen lappilaisia rikoksia

Sebastian Lindellin kirjoittama Kun varjot pitenevät -teos on itsenäinen jatko-osa dekkarinystävien piirissä suuresti pidetyille teoksille Kun pimeys peittää valkeat yöt (2012) ja Kun kesä ei tullutkaan (2013). Ja jälleen liikutaan Suomen lapissa, kuinkas muuten.

Joulupukin Pajakylän kesä 2001 lähenee loppuaan Napapiirillä. Kansainvälistä turistivirtaa värittää samaan aikaan pidettävän matkailuseminaarin kirjava osallistujajoukko. Kun yksi pääpuhujista löydetään kuolleena, on rikoskomisario Markus Edelmannin johtama KRP:n väkivaltarikosten tutkintaryhmä ymmällään. Kuka halusi hengiltä yrittäjän, joka oli johtanut vuosia yhtä Pajakylän menestyksekkäimmistä kauppaliikkeistä?

Tutkimuksissaan Markus Edelmann ja Sonja Friberg törmäävät toistuvasti yllättäviin vaikeuksiin. Tummat pilvet näyttävät asettuneen Suomen suosituimpiin kuuluvan matkailukohteen päälle pysyvästi ja poliisijohdon painostuksesta Edelmann joutuu laajentamaan tutkinnan Suomen rajojen ulkopuolelle.

Kansakunnan lähihistorian penkominen pohjan perukoilla alkaa lopulta paljastaa yllättäviä salaisuuksia, joista on ollut tapana vaieta. Kylmät kädet kurkottavat vuosikymmenten takaa peittelemään vanhoja syntejä. Komisario Edelmannin murharyhmä onnistuu pitämään lukijan piinaavassa jännityksessä aivan kirjan viimeisille sivuille saakka.

KUN VARJOT PITENEVÄT on kolmas romaani, jossa KRP:n Rovaniemen yksikön rikoskomisario Markus Edelmann, saksalaisen sotilaan poika, ja suomenruotsalainen rikosylikonstaapeli Sonja Friberg ratkovat lappilaisia rikoksia.

Kirjan nimi: Kun varjot pitenevät
Kirjailija: Sebastian Lindell