Kirsti Kurosen runokokoelma Väärää verta on koskettava kuvaus elämästä syövän kanssa

Kirjailija Kirsti Kuronen sai keväällä 2008 tietää sairastavansa myeloomaa, pahanlaatuista verisyöpää, josta tuli hänelle pysyvä kanssakulkija. Väärää verta -kirja kertoo mielen myrskyistä heti diagnoosin saamisen jälkeen ja kuvaa kantasoluhoidon vaiheita päivä päivältä. Välittömyys maalaa runoihin kuumeista vimmaa.

Jos kuolen
en tiedä löydätkö kumppanin
tuleeko sinusta isä
leikitkö legoilla taas

Jos kuolen
en tiedä nauratko usein
mitä lauluja laulat
hiihdätkö saareen ja takaisin

Syöpädiagnoosi 41-vuotiaana. Parantumaton sairaus. Mitä nyt tapahtuu?

Ensin pelkoa ja pakokauhua, huolta ja hätää, itsesurkuttelua. Pian myös kummallista keveyttä ja huojennusta: katse tarkentuu, arki lumoaa, asiat käpertyvät uomiinsa, oleellinen erottuu.

On jäljellä vain tämä paikka, johon kietoutuu eilinen ja tuleva. Kaikki aika solmiutuu yhteen kimppuun, halausetäisyydelle.

Kirsti Kuronen (s. 1966) on lempääläinen kirjailija. Väärää verta on hänen toinen runokokoelmansa. Lisäksi hän on kirjoittanut 12 lasten- ja nuortenkirjaa ja yhden romaanin aikuisille. Hän sai Topelius-palkinnon vuonna 2011 nuortenromaanistaan Piruettiystävyys (Karisto).

Kuronen on aiemmin käsitellyt sairastumisen teemaa romaanissaan Ammeiden aika (Robustos 2013), jonka päähenkilöllä on parantumaton syöpä. Romaania voi pitää Väärää verta -kokoelman sisarteoksena.

Kirsti Kurosen videomuotoinen kirjailijahaastattelu löytyy osoitteesta www.myllylahti.fi/kirjailijat . Lisäksi Kirstillä on omat kirjailijasivut osoitteessa http://kirstikuronen.wordpress.com.

Väärää verta -teoksesta saamansa tekijänpalkkiot kirjailija lahjoittaa Suomen Syöpäyhdistyksen toimintaan.

Kirjan nimi: Väärää verta
Kirjailija:  Kirsti Kuronen
ISBN: 978-952-202-505-0
Kirjastoluokka: 82.2

LIITTEET: Väärää verta -kirjan etukansi sekä Kirsti Kurosen kirjailijakuva.