• Myllylahti Oy/

Sikin sokin -sukkapari seikkailee värikkäässä lorukirjassa ja sukeltaa digitaaliseen maailmaan myöhemmin tänä vuonna julkaistavassa iPad-sovelluksessa

Niina Within kirjoittama ja Satu Kontisen kuvittama lorukirja Sikin sokin on 3-9 vuotiaille lapsille suunnattu hauskoilla sanaleikeillä ja upealla kuvituksella kruunattu teos, joka saa aikuistenkin suut hymyyn.

Lorukirjassa pyykkikonetta pakoileva sukkapari seikkailee ympäri taloa yhdessä ystäviensä kanssa. Eri huoneisiin sijoittuvat lorut yllättävät arjen esineiden inhimillisillä ja hauskoilla tempauksilla: siivousvälineet pistävät tanssiksi, sillit karkaavat purkista, sahat soittelevat ja Pikku Kakkosen väki valtaa olohuoneen sohvan. On siis menoa ja meininkiä, mutta kaverista pidetään aina huolta.

Kirjaa voi lukea loru kerrallaan tai antaa sukkien johdattaa värikoodattujen huoneiden läpi aina uusiin seikkailuihin. Hilpeimpänä kirjastaan saamana palautteena Niina With pitää lähes kaikkien lasten yksimielistä arviota: ne kolme lorua, joissa mainitaan sana pylly, ovat ehdottomasti parhaita ja niitä halutaan kuulla kerta toisensa perään! Kirjailija lupaakin nauraen pitää mielessään hänelle välitetyn toiveen, että tällaisia ”lasten sisäpiirijuttuja” saisi tulevissa kirjoissa olla lisääkin.

Suosittujen kirja-, design- ja lapsiperheblogistien arvioiden mukaan juuri joulun alla ilmestynyt Sikin sokin on kirja, josta ei ensimmäisen lukukerran jälkeen malteta enää irti päästää. Kirja löytyy perinteisten kirjakauppojen lisäksi myös esimerkiksi Kiasman, Designmuseon sekä Espoon modernin taiteen museon kaupoista.

Seuraava osa Sikin sokin -sarjaa ilmestyy ensi syksynä. Jo sitä ennen sukkapari seikkailee digitaalisessa maailmassa myöhemmin tänä vuonna ilmestyvässä kirjan iPad-versiossa. Luvassa on tuttujen hahmojen ja lorujen ohella paljon pientä löydettävää ja tutkittavaa; mitähän tapahtuu, jos sillipurkin aukaiseekin itse? Lähtevätkö sillit karkuun lopullisesti?

Niina With on tullut aiemmin tutuksi erityisesti matkakirjailijana. Hänen rinkkaselkäreissuistaan kertovat kirjat Rahtilaivalla Brasiliaan sekä Rastaa ja munkkeja (Myllylahti 2004) ovat vieneet lukuisat suomalaiset vauhdikkaille nojatuolimatkoille ympäri maailmaa. Withiltä on julkaistu myös koskettava raskaudesta ja vauvan ensi hetkistä kertova teos Se on poika (Myllylahti 2008).

Satu Kontinen on erityisen tunnettu upean värikkäistä ja oivaltavista kuvituksistaan. Hänen kädenjälkeään on esimerkiksi Mokomaki-lastenkirjasarja lukuisien muiden töiden ohella.

Niina With: Sikin sokin

sidottu / 40 sivua

ISBN: 978-952-202-385-8

L 84.2

LIITTEET: Sikin sokin -kirjan etukansi, Niina Within valokuva sekä Niina Within kirjailijahaastattelu.

Myllylahti Oy on vuonna 1989 perustettu yleiskustantamo. Myllylahti on tähän mennessä julkaissut noin 400 kirjaa, ja on vakiinnuttanut asemansa merkittävimpien suomalaisten kustannusyhtiöiden joukossa. www.myllylahti.fi

Pikafaktat

Sikin sokin -lorukirjassa pyykkikonetta pakoileva sukkapari seikkailee ympäri taloa yhdessä ystäviensä kanssa.
Tweettaa
Tweettaa