• Myllylahti Oy/

Suomenruotsalaisen kirjallisuusprofessorin Eurooppaa valloittanut esikoisdekkari Aakkosmurhaaja ilmestyy lokakuussa suomeksi

Uppsalan yliopistossa kirjallisuuden professorina työskentelevän Torsten Petterssonin esikoisdekkari ”Aakkosmurhaaja” ilmestyy suomenkielisenä 15.10.2012. Kirjan käännösoikeudet on myyty jo kahdeksaan maahan.

Nuori alaston nainen löytyy kuristettuna uneliaan pikkukaupungin vehreästä puistosta. Uhrin vatsaan on viilletty A-kirjain. Pian tapahtuu uusi murha eikä poliisilla ole ensimmäistäkään johtolankaa. Riivaako sarjamurhaaja pientä idyllistä kylää?

Poliisi Harald Lindmark ryhtyy selvittämään mysteeriä. Hän on äskettäin leskeksi jäänyt työnarkomaani, joka uppoutuu rikostapauksiin vahvalla intensiteetillä. Tutkinnan edetessä kohti loppuratkaisua Lindmark tajuaa tuntevansa rikolliset paremmin kuin edesmenneen vaimonsa.

Aakkosmurhaaja-kirjan dramaattinen tunnelma välittyy lukijalle väkevästi ja moniulotteinen juoni pitää tiukasti kynsissään loppuun asti. Erityistä huomiota kirjailija on saanut taiturimaisesta kielenkäytöstään, huolella luoduista henkilöhahmoistaan sekä kyvystään porautua tarinassaan syvälle ihmismielen sopukoihin.

Turusta kotoisin olevan Torsten Petterssonin esikoisdekkari Aakkosmurhaaja on poliisi Harald Lindmarkista kertovan sarjan ensimmäinen osa. Teos on ollut arvostelu- sekä myyntimenestys ympäri Eurooppaa. Esimerkiksi Italiassa Aakkosmurhaaja nousi välittömästi myydyimpien kirjojen listalle. Kari Koski on kääntänyt teoksen suomeksi. Hän on aiemmin tullut tunnetuksi esimerkiksi Henning Mankellin sekä Leif GW Perssonin kirjojen käännöksistä.

Torsten Pettersson: Aakkosmurhaaja
sidottu / 397 sivua
ISBN 978-952-202-380-3

LIITTEET: Aakkosmurhaaja-kirjan etukansi sekä Torsten Petterssonin valokuva

Kirjailijahaastattelu, painolaatuinen kansikuva jne. löytyvät osoitteesta www.myllylahti.fi/kirjailijat/pettersson.htm

Myllylahti Oy on vuonna 1989 perustettu yleiskustantamo. Myllylahti on tähän mennessä julkaissut noin 400 kirjaa, ja on vakiinnuttanut asemansa merkittävimpien suomalaisten kustannusyhtiöiden joukossa. www.myllylahti.fi

Suomenruotsalaisen kirjallisuusprofessorin Eurooppaa valloittanut esikoisdekkari Aakkosmurhaaja ilmestyy tänään suomeksi.